Bahagian ini menerangkan tentang keperluan penggunaan Sistem Pengurusan Pembelajaran atau Learning Management System (LMS) dalam program ODL sebagaimana ketetapan standard COPPA:ODL (2019).
5.1 Penggunaan LMS
2. Kandungan kursus dengan ciri SIM perlu direka bentuk secara dalam talian dan mudah Pelbagai item pembelajaran yang menyokong pembelajaran kendiri perlu disediakan dengan menggunakan LMS.
3. LMS perlu membolehkan pelajar:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
4. Pemantauan pelaksanaan pembelajaran pelajar merupakan aspek penting dalam menilai tahap pemahaman pelajar sepanjang sesi pembelajaran. LMS perlu membolehkan pensyarah memantau penglibatan pelajar seperti menyemak status penghantaran tugasan dan status pautan yang disediakan telah dilawati oleh pelajar. Pensyarah perlu menggunakan fungsian pemantauan dalam LMS: i. fungsian jejak aktiviti pembelajaran pelajar (tracking completion) perlu diaktifkan bagi membimbing pelajar melengkapkan aktiviti pembelajaran yang disediakan serta membolehkan pensyarah memantau penglibatan pelajar; ii. fungsian pelaporan (report) boleh digunakan oleh pensyarah bagi menyemak penglibatan pelajar secara lebih terperinci; dan iii. pelbagai fungsi di dalam platform LMS boleh digunakan bagi memantau penglibatan dan pencapaian pelajar sebagaimana yang ditunjukkan dalam Jadual 5.1 berikut:
Jadual 5.1 Fungsi LMS Sebagai Sokongan Pembelajaran ODL
|
||||||||||||||||||||||||||||||
5. LMS perlu:
i. dikemas kini berdasarkan keperluan PdP semasa; ii.disediakan bantuan teknikal untuk isu/aduan umum (contohnya soalan lazim); iii.diselenggara secara berkala; serta iv.dipastikan salinan kandungan LMS dikawal selia dan diarkibkan. |
Tarikh Input: 26/09/2023 | Kemaskini: 04/10/2023 | aidawati
(Pejabat Naib Canselor)
Tingkat 4, Bangunan Pejabat Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi)
Off Lebuh Silikon
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor