Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (2 & 3) | PUSAT JAMINAN KUALITI
» ARTIKEL » Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (2 & 3)

Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (2 & 3)

ANUGERAH INOVASI PERKHIDMATAN     
FINALIS HARI KUALITI DAN INOVASI PERKHIDMATAN UPM 2024     
2.         Tajuk Projek  PATIENT PORTAL
PTJ  Hospital Sultan Abdul Aziz Shah
NamaKumpulan  INNOVATRIX

Sinopsis Projek 

Sistem Patient Portal adalah sebahagian daripada inisiatif untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan kesihatan dan memudahkan pengurusan temujanji bagi pesakit atau pelanggan yang berpotensi.

Impak

Pelaksanaan        

 i. Proses pengurusan temujanji menjadi lebih cepat dan efisien. pesakit tidak perlu lagi beratur panjang di kaunter pendaftaran atau menunggu lama di telefon.
 ii. Mengurangkan kesilapan manual dan memastikan maklumat pesakit sentiasa tepat dan terkini. Ini membawa kepada peningkatan keselamatan pesakit dan kualiti penjagaan Kesihatan.
 iii. Dengan lebih banyak pesakit menggunakan sistem dalam talian, beban kerja kakitangan hospital di kaunter pendaftaran dan panggilan telefon berkurang.
iv. Ini membolehkan mereka memberi tumpuan kepada tugas-tugas lain
yang lebih kritikal.
v. Secara keseluruhannya, Sistem Patient Portal di HSAAS adalah satu langkah maju dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan yang lebih efisien, mudah
diakses, dan berkualiti tinggi.

          
3.      

 

   
Tajuk Projek  Research Academic Profiler (PUTRA-RAP)
PTJ  Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan
NamaKumpulan  PUTRASPARX

Sinopsis Projek

 

 i.

 

ii.

iii.

PUTRA-RAP berfungsi sebagai platform pengurusan dan pemantauan untuk pensyarah dengan beberapa ciri utama:

Pemantauan KPI Bulanan: Memantau prestasi pensyarah secara bulanan untuk  memastikan mereka mencapai sasaran yang ditetapkan.

Penganugerahan Penyelidikan: Menjadi salah satu kriteria dalam penilaian dan  penganugerahan penyelidikan fakulti.

Kelulusan Kerja Luar (LOCUM): Menyediakan rujukan utama bagi Ketua Pusat  Tanggungjawab (PTJ) untuk meluluskan permohonan kerja luar pensyarah.

Impak

Pelaksanaan          

 i. Efisiensi waktu: Mengurangi waktu yang diperlukan untuk mengumpulkan dan mengemas kini data, sehingga staf dapat fokus pada tugas-tugas lain yang lebih penting.
 ii. Transparansi: Memastikan semua data dan maklumat dapat diakses oleh pihak yang berwenang, meningkatkan transparansi dalam pengurusan jabatan.
 iii. Pengambilan keputusan yang lebih baik: Data yang terkini dan akurat membantu dalam membuat keputusan yang lebih tepat dan berdasarkan fakta.
 iv. Kolaborasi yang lebih baik: Memudahkan komunikasi dan koordinasi antara Ketua Jabatan dan Penyelaras Penyelidikan melalui grup WhatsApp khas.
 v. Keamanan data: Dengan akses yang terhad, sistem ini memastikan bahawa maklumat sensitif tetap aman dan teratur.
vi. Pemantauan berkelanjutan: Memungkinkan pemantauan prestasi dan kemajuan secara berkelanjutan, membantu dalam perencanaan dan pengembangan strategi jangka panjang.

Tarikh Input: 31/01/2025 | Kemaskini: 26/02/2025 | aidawati

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT JAMINAN KUALITI
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
W.2025/7/5:1:47:40~noCache