Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (16 & 17) | PUSAT JAMINAN KUALITI
» ARTIKEL » Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (16 & 17)

Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (16 & 17)

ANUGERAH INOVASI PERKHIDMATAN     
FINALIS HARI KUALITI DAN INOVASI PERKHIDMATAN UPM 2024     
16.         Tajuk Projek  I-PACK (Innovative Putra Anxiety Customizable Kit)
PTJ  Bahagian Kaunseling UPM
Nama Kumpulan  I-PACK

Sinopsis Projek 

I-PACK adalah kit peralatan yang dipilih bagi membantu seseorang yang mempunyai tanda-tanda awal menghidapi gangguan kebimbangan      (anxiety). Kit ini boleh dijadikan kit persediaan di bilik kaunselor, dan
kepada ahli AKRAB dan mereka yang telah terlatih menggunakannya.

Kaunselor juga boleh membimbing klien untuk menyediakan sendiri kit ini dengan konsep DIY. Seterusnya, ia boleh menjadi kit peribadi klien yang
mempunyai gangguan anxiety yang dibuat secara ‘custom-made’ mengikut kesesuaian keperluan, keselesaan dan kecenderungan pengguna.

Pemilihan bahan dalam kit mengambilkira 5 aspek deria utama untuk menghasilkan kepelbagaian sumber dan memberikan kesan optima kepada klien.

Impak

Pelaksanaan        

 i. Kaunselor mempunyai ‘tools’ membantu klien dan tidak tertakluk kepada kaedah tradisional.
 ii. Klien mempunyai kit untuk membantu diri sendiri sekiranya tiada kaunselor disisinya semasa mengalami serangan panik/gejala anxiety di luar waktu pejabat.
iii. Menjimatkan kos berbanding kit yang dibeli di luar negara.
 iv. Menjimatkan masa kaunselor bertemu klien.

          
17.      

 

   
Tajuk Projek  Rescue Buzzer
PTJ  UPM Kampus Bintulu
Nama Kumpulan  Putra Mansang 2

Sinopsis Projek

 

Inovasi ini merupakan suatu alat atau sistem di mana ianya akan mengeluarkan bunyi yang memberi amaran bahawa terdapat kemalangan di dalam bilik pelajar OKU.

Impak

Pelaksanaan          

 i. Keselamatan : Tahap kecederaan pelajar OKU berkurangan kerana mendapat pertolongan segera.
 ii. Kos : Kos pembinaan sistem yang rendah dan mengurangkan pembayaran kos kerja lebih masa staf.
 iii. Efisien : Mempunyai back-up battery yang dapat bertahan selama tiga (3) jam tanpa bekalan elektrik.

Tarikh Input: 25/04/2025 | Kemaskini: 25/04/2025 | aidawati

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT JAMINAN KUALITI
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
W.2025/7/4:12:20:48~noCache