Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (10 & 11) | PUSAT JAMINAN KUALITI
» ARTIKEL » Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (10 & 11)

Buku Inovasi Perkhidmatan UPM - Bab 1: Projek Inovasi Perkhidmatan (10 & 11)

ANUGERAH INOVASI PERKHIDMATAN     
FINALIS HARI KUALITI DAN INOVASI PERKHIDMATAN UPM 2024     
10.         Tajuk Projek  B.P.B. (Borang Pinjaman Buku)
PTJ  Bahagian Audit Dalam
Nama Kumpulan  3N

Sinopsis Projek 

"B.P.B" merupakan 'tools' atau kaedah yang dibangunkan untuk merekod, memantau dan mengetahui status pergerakan buku di Bahagian Audit
Dalam yang telah dipinjam dan digunakan. Sistem yang dibangunkan juga berkeupayaan untuk memaparkan secara visual status pergerakan buku yang telah dipinjam dan terkini dan juga berkeupayaan memberi peringatan
melalui penghantaran e-mel.

Impak

Pelaksanaan        

 i. Relevan : Pengurusan pergerakan buku di Bahagian Audit Dalam lebih teratur dengan mengambil elemen jangkawaktu proses pinjaman serta risiko berlaku kesilapan (human error) yang memberi kesan signifikan kepada kehilangan buku;
 ii. Fokus : Pemantauan ke atas status/aktiviti pinjaman buku menjadi lebih mudah dan dapat memberi fokus ke atas risiko kehilangan buku;
 iii. lnovatif : Kaedah pemantauan status/ aktiviti dan pelaporan yang menarik seiring dengan pekembangan pesat kemajuan teknologi;
iv. Keberkesanan : B.P.B yang dibangunkan untuk memudahkan proses pemantauan dan pengurusan buku di Sudut Bacaan Bahagian Audit Dalam serta hebahan senarai buku boleh dicapai di atas talian.

          
11.      

 

   
Tajuk Projek  Pendigitalan Pengurusan Sumber Manusia –Sistem PDP dan PTB
PTJ  Pejabat Pendaftar & Pusat Pembangunan Maklumat dan Komunikasi
Nama Kumpulan  Smart R-ASH

Sinopsis Projek

 

 

Sistem PDP dan PTB merupakan transformasi peralihan proses kerja yang dilakukan secara manual kepada proses kerja secara elektronik yang lebih seragam dan sistematik. Pengurusan proses Pengesahan Dalam Perkhidmatan (PDP) dan Pemberian Taraf Berpencen (PTB) telah dibangunkan sebagai satu sub modul iaitu Sistem PDP dan PTB didalam Transformasi pendigitalan pengurusan sumber manusia (HRT). Proses PDP dan 16 PTB ini melibatkan hampir 300 calon bagi PDP dan 400 calon bagi PTB.

Impak

Pelaksanaan          

 i. Pengurangan tempoh masa semakan untuk proses pemakluman (semakan manual 7 hari). Semakan maklumat lebih pantas dan menjimat masa.
ii. Pengurangan cetakan kertas (Tiada cetakan peringkat dalaman). Urusan surat menyurat dilaksanakan melalui sistem.
 iii. 100% penjimatan kos operasi bagi tujuan pembangunan sistem kerana dilaksanakan secara dalaman. udit Dalam serta hebahan senarai buku boleh dicapai di atas talian.

Tarikh Input: 25/03/2025 | Kemaskini: 28/03/2025 | aidawati

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT JAMINAN KUALITI
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
W.2025/7/4:12:25:35~noCache