Pengurusan Kualiti Di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 2- Falsafah Dan Prinsip Kualiti | PUSAT JAMINAN KUALITI
» ARTIKEL » Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 2- Falsafah dan Prinsip Kualiti

Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 2- Falsafah dan Prinsip Kualiti

   

FALSAFAH DAN PRINSIP KUALITI

 

 

PENDAHULUAN

Salah satu aspek utama pengurusan kualiti ialah falsafah, prinsip, amalan dan teknik kualiti. Pada asasnya, falsafah ialah cara orang berfikir untuk memahami kebenaran asas tentang konsep atau isu tertentu. Jadi, apabila bercakap tentang falsafah kualiti, kita ingin memahami bagaimana orang harus berfikir dan memahami konsep asas di sebalik maksud kualiti dan bagaimana pemahaman kualiti harus dilaksanakan ke dalam aspek praktikal. Sementara itu prinsip kualiti sebenarnya, adalah penukaran falsafah kualiti sebagai peraturan panduan utama untuk memahami, dan juga untuk mengamalkan inisiatif pengurusan kualiti. Prinsip kualiti pada asasnya adalah panduan umum dan pemahaman asas bagaimana pengurusan kualiti harus dilaksanakan dan ia akan menjadi rujukan apabila ia sepatutnya menjadi konflik atau salah faham di sebalik bagaimana pengurusan kualiti sepatutnya dilaksanakan.

Prinsip kualiti secara amnya sangat penting kerana ia sepatutnya difahami oleh setiap orang yang ingin melaksanakan pengurusan kualiti, kawalan kualiti dan jaminan kualiti dengan berkesan. Sekiranya terdapat sebarang isu atau masalah di sepanjang jalan, bagaimana inisiatif kualiti dilaksanakan, setiap entiti dalam program kualiti harus merujuk kepada prinsip kualiti untuk mencari penyelesaian atau jawapan kepada isu tersebut. Manakala, amalan kualiti ialah aktiviti, tingkah laku dan tindakan yang bagaimana melaksanakan program pengurusan kualiti berdasarkan prinsip terpandu. Jadi, amalan kualiti sebenarnya adalah tindakan perincian pelaksanaan setiap aktiviti pengurusan kualiti yang pada akhirnya akan mencapai objektif pengurusan kualiti. Jadi, amalan kualiti adalah sangat penting di mana ini adalah bagaimana orang ramai dapat melihat pemahaman tentang kualiti sebenarnya sedang dilaksanakan dan diamalkan dalam sebarang aktiviti atau proses untuk menghasilkan produk tertentu atau untuk menyampaikan perkhidmatan tertentu.

 

FALSAFAH GURU BERKUALITI

Amalan pengurusan kualiti pada akhirnya akan menentukan sama ada produk itu benar-benar akan dicapai, dipenuhi dan mematuhi standard atau keperluan tertentu yang akan memastikan pada akhirnya produk atau perkhidmatan yang berkualiti dapat dihantar kepada mereka sebagai pelanggan seperti yang dijanjikan. . Amalan pengurusan kualiti sebenarnya akan dilaksanakan berdasarkan teknik dan alat tertentu supaya ia boleh dilaksanakan dengan berkesan. Terdapat beberapa teknik dan alat pengurusan kualiti yang sepatutnya dilaksanakan oleh pengurus dan pekerja untuk memastikan cara penyampaian kualiti yang betul perlu diamalkan mengikut situasi dan konteks bagaimana produk atau perkhidmatan tertentu akan dihantar. kepada pelanggan. Alat dan teknik berbeza yang sepatutnya digunakan bergantung pada masalah yang sebenarnya dihadapi oleh proses dan juga menentukan sifat produk yang sepatutnya dihasilkan. Ia juga akan menentukan mengikut piawaian kualiti yang sedang direka untuk produk tertentu pada proses dan juga pada akhirnya akan menentukan tahap berbeza kualiti produk atau perkhidmatan yang dilaksanakan. Rajah 2.1 menunjukkan beberapa contoh falsafah pengurusan kualiti berdasarkan nama di sebalik konsep pengurusan kualiti yang kami panggil sebagai alat kualiti.

 

 

Rajah 2.1: Falsafah Guru Berkualiti

 

Salah seorang yang paling penting yang selalu kami rujuk yang memahami konsep kualiti dan pengurusan kualiti ialah Edward Deming. Bagi Deming, bagaimana kita harus memahami kualiti ialah cara kita harus percaya bahawa pengurusan dan penambahbaikan kualiti sentiasa menjadi tanggungjawab setiap pekerja dalam organisasi tertentu. Deming juga percaya bahawa pengurus sepatutnya bertindak sebagai agen perubahan untuk memastikan keputusan strategik khususnya untuk melaksanakan program kualiti oleh pengurusan atasan akan diamalkan dan dilaksanakan di setiap peringkat organisasi. Peranan pengurus untuk memastikan pengurusan kualiti akan berjaya adalah berdasarkan cara mereka menguruskan untuk membangunkan perkongsian dengan setiap peringkat operasi pekerja dan perniagaan dalam organisasi. Dalam erti kata lain, Deming mencadangkan bahawa pengurusan kualiti akan berjaya dengan cara setiap individu dalam organisasi dengan semua mereka untuk memastikan tahap kualiti aktiviti akan dilaksanakan bergantung pada kedudukan mereka dalam organisasi. Pengurusan atasan mempunyai peranan mereka dalam menentukan hala tuju dan dasar program pengurusan kualiti. Pengurus mempunyai peranan penting untuk memastikan bahawa keputusan pengurusan atasan mengenai program pengurusan kualiti akan dilaksanakan di semua peringkat berdasarkan jabatan tertentu sesebuah organisasi. Akhir sekali, Deming percaya bahawa setiap pekerja dalam organisasi mempunyai peranan penting untuk memastikan kejayaan pelaksanaan mana-mana program pengurusan kualiti.

Seorang lagi penting dalam kajian pengurusan kualiti yang telah menghasilkan falsafah kualiti yang sangat penting ialah Joseph Juran. Beliau percaya bahawa adalah sangat penting untuk mengambil struktur pengurusan untuk mereka bentuk latihan pengurusan kualiti yang betul dan sepanjang perjalanan setiap individu yang terlibat dalam organisasi perlu membuat keputusan berdasarkan pada tahap yang mereka bekerja. Pengurusan kualiti harus bermula dengan reka bentuk bagaimana operasi pengurusan kualiti harus dilakukan dan apakah program peningkatan kualiti sepanjang proses untuk menghasilkan produk tertentu atau menyampaikan perkhidmatan tertentu. Rujukan utama untuk melaksanakan program dan aktiviti kualiti dalam organisasi adalah berdasarkan piawaian dan spesifikasi kualiti yang ditentukan oleh pengurusan dokumentasi atau entiti yang terlibat dalam industri.

Philip Crosby berpendapat bahawa program pengurusan kualiti yang lebih tinggi yang dilaksanakan dengan jayanya akan menentukan kos operasi tertentu. Dalam erti kata lain, semakin tinggi kualiti produk dan operasi tertentu seharusnya membawa ke arah pengurangan kos operasi dan pengeluaran. Kecekapan operasi pada akhirnya akan memastikan bahawa proses tertentu pembuatan produk dapat dihasilkan pada masa minimum dan pada kos terendah, tetapi memastikan kecacatan minimum, kesilapan dan pembaziran akan berlaku sepanjang proses. Akhirnya, Philip Crosby mencadangkan bahawa kecacatan sifar sepatutnya menjadi sasaran atau matlamat mana-mana operasi termasuk pembuatan produk dan penyampaian perkhidmatan dengan memastikan bahawa setiap kematian harus dilakukan dengan betul pada kali pertama dan mungkin sepanjang masa. Konsep lain oleh Philip Crosby di sebalik maksud melakukan perkara yang betul buat kali pertama ialah memastikan kualiti produk berada pada tempatnya atau kualiti perkhidmatan yang sepatutnya disampaikan pada kali pertama apabila interaksi berlaku dalam pengilang atau pembekal perkhidmatan dengan pelanggan. Ini kerana penilaian dan penilaian pelanggan akan berlaku serta-merta sebaik sahaja pelanggan merasai kegunaan produk dan pengalaman penyampaian perkhidmatan yang disediakan oleh mereka.

 

PRINSIP PENGURUSAN KUALITI

Secara umum, kita harus memahami bahawa falsafah kualiti yang ditentukan oleh guru adalah pemahaman umum bagaimana kita harus memahami dan menjadikannya sebagai rujukan utama bagi setiap orang yang ingin melaksanakan program kualiti sebagai panduan umum akan memastikan objektif kualiti boleh dicapai dalam sebarang jenis operasi organisasi. Satu lagi aspek pengurusan kualiti yang sangat penting ialah prinsip pengurusan kualiti. Prinsip pengurusan kualiti adalah panduan dan rujukan umum untuk semua orang merujuk dalam proses melaksanakan sebarang inisiatif pengurusan kualiti. Rajah 2.2 menggambarkan prinsip pengurusan kualiti.

 

 

Rajah 2.2: Prinsip Pengurusan Kualiti

 

Prinsip pengurusan kualiti penting yang pertama ialah tumpuan pelanggan. Sesetengah pengarang merujuk konsep ini kepada orientasi pelanggan, pemahaman pelanggan, dan memenuhi jangkaan pelanggan. Pada akhirnya, prinsip pengurusan kualiti akan mencadangkan bahawa setiap produk dan perkhidmatan pembuatan menyokong untuk memastikan kepuasan pelanggan. Ini kerana pelanggan adalah hakim utama yang akan menilai kualiti produk atau perkhidmatan tertentu. Mana-mana program pengurusan kualiti sama ada produk perkilangan atau organisasi berorientasikan perkhidmatan harus menjadi pelanggan hubungan yang baik dengan cara yang mereka harus terlebih dahulu memahami apakah keperluan dan jangkaan pelanggan. Dalam beberapa proses tertentu untuk memastikan objektif kualiti dapat dicapai, pelanggan digalakkan untuk melibatkan diri dalam mereka bentuk program kualiti tertentu atau sekurang-kurangnya maklum balas pelanggan harus dipertimbangkan sebagai sebahagian daripada spesifikasi atau ciri kualiti produk atau perkhidmatan tertentu. Dalam beberapa aspek lain, pelanggan boleh dianggap sebagai penting dengan cara kategori pelanggan yang berbeza harus dirujuk. Pelanggan dalaman sentiasa dirujuk sebagai pekerja organisasi di mana terdapat juga sangat penting untuk memastikan kualiti penyampaian produk atau perkhidmatan tertentu. Sementara itu, pelanggan luaran ialah pembeli atau pengguna produk yang akan menilai dan menentukan kualiti produk tertentu untuk memastikan mereka berpuas hati dengan produk atau perkhidmatan tersebut.

Jadi, secara amnya, tiga prinsip pertama mencadangkan bahawa pelanggan harus menjadi titik permulaan mana-mana program pengurusan kualiti terutamanya apabila organisasi akan mereka bentuk program pengurusan kualiti tertentu untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang berkualiti dan maklum balas pelanggan sepatutnya dipertimbangkan sepanjang perjalanan semasa proses pembuatan dan penyampaian perkhidmatan. Akhir sekali, penilaian dan penilaian pelanggan akan menentukan standard kualiti produk atau perkhidmatan tertentu. Objektif utama atau objektif utama program kualiti adalah untuk memastikan kepuasan pelanggan, pengekalan pelanggan dan kesetiaan pelanggan.

Salah satu cara untuk memastikan tumpuan pelanggan diamalkan dalam konteks amalan pengurusan kualiti adalah dengan menjalankan penyelidikan untuk memahami keperluan dan jangkaan pengguna terhadap produk dan perkhidmatan kami. Berdasarkan hasil dapatan kajian, organisasi sepatutnya mengaitkan bagaimana mereka harus menghasilkan kriteria dan ciri produk hendaklah mengikut atau memenuhi keperluan dan jangkaan pelanggan. Komunikasi pelanggan juga sangat penting dalam cara di mana kami boleh mendapatkan maklum balas dan termasuk aduan daripada pelanggan untuk memastikan kami dapat terus menambah baik penyampaian produk dan perkhidmatan kami. Dalam sesetengah organisasi, satu bentuk pengurusan perhubungan pelanggan yang sangat sistematik dan formal sedang direka dan dilaksanakan untuk memastikan hubungan jangka panjang dengan pelanggan akan berlaku dan, pada akhirnya, untuk memastikan bahawa pelanggan terlibat dengan organisasi dan memainkan peranan penting untuk memastikan pengeluaran output dan perkhidmatan yang berkualiti. Dalam konsep pengurusan kualiti yang lain, pelanggan dianggap sebagai pemegang kepentingan utama yang mempunyai minat yang kuat terhadap produk kami dan mereka juga mempunyai pengaruh yang kuat terhadap prestasi produk atau perkhidmatan kami.

Prinsip pengurusan kualiti kedua ialah kepimpinan berwawasan. Keputusan pengurusan atasan adalah sangat penting dalam mana-mana program kualiti kerana pemimpin akan menentukan falsafah pengurusan kualiti, program pengurusan kualiti, tahap skop pengurusan kualiti dan juga intensiti pengurusan kualiti dalam organisasi. Pemimpin sepatutnya menjadi role model kepada seluruh organisasi terutamanya dalam mana-mana program kualiti, pemimpin sepatutnya membuat keputusan yang baik mengenai program pengurusan kualiti dan juga memainkan peranan penting dengan mengetuai semua program dan aktiviti pengurusan kualiti. Pendekatan terhadap program pengurusan kualiti oleh pemimpin sesebuah organisasi dengan memastikan mereka harus mempertimbangkan dan merancang untuk memenuhi keperluan dan jangkaan semua pihak berkepentingan dalam keputusan strategik mereka. Berdasarkan itu, mereka seharusnya mempunyai visi yang jelas tentang masa depan organisasi khususnya dalam memastikan pengurusan kualiti menjadi fokus utama setiap aktiviti organisasi bagi memastikan mereka mampu bersaing berdasarkan prestasi yang berkualiti. Pada aktiviti tertentu, pemimpin akan menentukan objektif pengurusan kualiti atau spesifikasi produk tertentu yang dihasilkan sepatutnya mematuhi piawaian dan spesifikasi yang telah ditetapkan.

Pemimpin juga mempunyai peranan yang sangat penting untuk memotivasikan pekerja untuk memastikan mereka digalakkan dengan baik ke arah pemahaman pengurusan kualiti, nilai kualiti, dan memastikan objektif dapat dicapai. Oleh itu, pemimpin harus mewujudkan kepercayaan dengan rakyat mereka dan menghapuskan rasa takut untuk memastikan pekerja memahami dan dengan rela hati melaksanakan program pengurusan kualiti. Satu lagi peranan penting pemimpin adalah untuk memastikan pelaksanaan pengurusan kualiti yang berjaya adalah dengan menyediakan sumber yang mencukupi dan sesuai yang diperlukan oleh setiap aktiviti dalam organisasi kepada kakitangan mereka. Dasar dan keputusan memastikan setiap pekerja dilatih dan dibangunkan supaya mereka dapat menyampaikan tahap yang diharapkan dalam amalan pengurusan kualiti sebagai sebahagian daripada latihan pengurusan atasan.

Beberapa aktiviti lain yang sangat penting dalam menentukan peranan pemimpin dalam program pengurusan kualiti jaminan adalah dengan menyampaikan pemahaman, konsep dan falsafah pengurusan kualiti kepada setiap peringkat organisasi. Visi yang jelas tentang masa depan organisasi sepatutnya dikongsi di seluruh organisasi dengan menjelaskan matlamat dan sasaran yang ditetapkan bahawa setiap unit, jabatan dan pekerja sepatutnya disampaikan untuk memastikan objektif pengurusan kualiti tercapai.

Prinsip pengurusan kualiti ketiga ialah penglibatan rakyat. Orang ramai memainkan peranan penting untuk memastikan prinsip pengurusan kualiti yang berjaya selain sumber, kemudahan dan peralatan yang sepatutnya disediakan dalam tenaga kerja untuk melaksanakan peranan dan fungsi mereka. Penglibatan pekerja terhadap kerja mereka dan output organisasi adalah sangat penting untuk memastikan setiap program pengurusan kualiti yang mereka bentuk dapat dilaksanakan dengan jayanya. Program pengurusan manusia yang dilaksanakan sebagai sebahagian daripada program pengurusan kualiti akan memastikan pekerja bertanggungjawab berdasarkan kecekapan mereka untuk mencapai tahap hasil kualiti yang diharapkan. Salah satu pendekatan adalah untuk memastikan orang yang terlibat dalam organisasi sejauh program pengurusan kualiti berkenaan sebagai pendekatan pemerkasaan. Pemerkasaan akan membolehkan pihak berkuasa membuat keputusan dibenarkan kepada pekerja yang berkaitan yang sepatutnya melaksanakan tugas mereka dan juga membuat keputusan dalam proses menyelesaikan penggunaan masalah tertentu. Salah satu syarat untuk memastikan pemerkasaan dapat dilaksanakan dengan jayanya dengan mewujudkan kepercayaan dan kepercayaan kepada rakyat.

Salah satu cara untuk memastikan penglibatan tenaga kerja berlaku dalam organisasi adalah dengan mewujudkan persekitaran di mana pengurusan organisasi akan memastikan tempat kerja yang sihat, keadaan selamat dan persekitaran kerja yang mahir. Sistem pengurusan prestasi pekerja harus dilaksanakan dengan sewajarnya dan adil untuk memastikan pekerja jelas tentang apa yang diharapkan untuk mereka lakukan, terutamanya untuk memastikan mereka mempunyai peranan penting untuk mencapai objektif pengurusan kualiti.

Prestasi pekerja sepatutnya dinilai berdasarkan keupayaan mereka dalam melaksanakan tugas atau tugas tertentu yang diberikan kepada mereka terutamanya memastikan mereka dapat menghasilkan tahap prestasi kualiti yang diharapkan. Satu lagi perkara yang harus dilakukan oleh pengurusan organisasi untuk meningkatkan peranan orang dalam organisasi adalah dengan melabur dalam latihan dan pembangunan pekerja mereka. Pekerja akan terlibat dengan organisasi apabila mereka merasakan bahawa mereka mempunyai masa depan yang baik dengan organisasi yang mempunyai perkembangan kerjaya yang jelas, dasar dan juga pelan penggantian.

Secara amnya, bagaimana orang yang sepatutnya digalakkan untuk melibatkan diri dalam program pengurusan kualiti adalah dengan memastikan bahawa persekitaran kerja bagi setiap pekerja sepatutnya dipastikan bahawa pekerja akan bekerja dengan organisasi dengan gembira dan rela untuk menyampaikan tahap kualiti yang diharapkan. prestasi. Kecekapan pekerja akan menentukan bahawa mereka dapat menyampaikan atau melaksanakan pada tahap yang diharapkan dengan menyediakan program latihan dan pendidikan yang mencukupi dan sesuai. Masalah kerja hanya boleh diselesaikan dengan berkesan apabila pekerja telah diberi kuasa secara langsung kepada mana-mana isu tertentu operasi dan diberi kuasa untuk mencari cara untuk menyelesaikan masalah tertentu terutamanya untuk memuaskan hati pelanggan mereka.

Satu lagi prinsip pengurusan kualiti yang penting ialah semangat kerja berpasukan. Pengurusan kualiti tidak percaya individu tertentu juara untuk memastikan kejayaan pelaksanaan program tertentu. Oleh itu, kerja berpasukan, semangat berpasukan dan pasukan petugas yang sewajarnya harus dibangunkan dalam setiap organisasi yang ingin melaksanakan pengurusan kualiti dengan berkesan. Kerja berpasukan boleh dilihat dalam mana-mana organisasi dalam bentuk kerja berpasukan menegak di mana pengurusan atasan harus memastikan bahawa mereka mempunyai hubungan kerja yang sangat rapat dengan setiap peringkat organisasi. Apabila kita ingin merujuk kepada kerja berpasukan mendatar, ia sepatutnya dapat melihat bahawa setiap fungsi organisasi atau jabatan sepatutnya dapat bekerjasama untuk memastikan bahawa pada akhirnya, setiap daripada mereka akan berkongsi kumpulan organisasi yang sama.

Kita juga dapat melihat bahawa pasukan antara organisasi dalam perkongsian akan memastikan program pengurusan kualiti berjaya terutamanya hubungan penting antara pengilang dan pembekal, dan juga pelanggan mereka terutamanya pelanggan korporat. Oleh itu, kerja berpasukan antara setiap entiti sesebuah organisasi atau hubungan perkongsian antara organisasi dengan pihak lain yang berkaitan akan memastikan objektif pengurusan kualiti dapat dicapai.

Dalam melaksanakan program pengurusan kualiti, kita harus memahami pendekatan proses seperti yang digambarkan dalam Rajah 2.3. Pengertian proses pembuatan atau perkhidmatan sebenarnya adalah urutan aktiviti dan ia harus berterusan dalam proses untuk mencapai hasil atau hasil yang diharapkan. Amalan berfokuskan proses dalam program pengurusan kualiti boleh dilihat sebagai aktiviti sistematik yang direka bentuk untuk memastikan bahawa pada akhir proses, hasil kualiti dapat dicapai dengan memastikan tanggungjawab dan akauntabiliti yang jelas di setiap bahagian aktiviti organisasi.

 

Rajah 2.3: Konsep pendekatan proses

 

Penilaian dan penilaian prestasi pengurusan kualiti harus dinilai berdasarkan setiap aktiviti yang berlaku sepanjang proses. Untuk memastikan bahawa amalan orientasi proses akan berjaya terutamanya dalam program pengurusan kualiti, aktiviti utama harus dikenal pasti dengan jelas sebagai sebahagian daripada proses untuk memastikan pengurusan kualiti atau kawalan kualiti dan jaminan dijalankan di seluruh organisasi. Untuk memastikan proses pembuatan produk atau penyampaian perkhidmatan tertentu berjaya dan sesuai dalam mendidik sumber perlu disediakan. Kaedah yang betul dan cara menghasilkan produk atau aktiviti yang diperlukan sepanjang proses yang sepatutnya disediakan dengan berkesan.

Pendekatan pelaksanaan pengurusan kualiti yang lebih terkini dan memahami konsep risiko yang sepatutnya dikaitkan dengan setiap aktiviti yang berlaku dalam organisasi yang melibatkan penilaian risiko dan pendekatan pengurusan risiko untuk memastikan objektif pengurusan kualiti dapat dicapai tanpa banyak masalah atau risiko mengurangkan produk dan hasil yang dijangkakan. Secara umumnya, pendekatan proses yang sepatutnya menjadi sebahagian daripada prinsip pengurusan kualiti adalah tentang menentukan setiap aktiviti penting dalam organisasi yang akan membawa ke arah penghasilan produk dan penyampaian perkhidmatan yang berkualiti termasuk proses mereka bentuk setiap aktiviti dalam organisasi, memastikan ketersediaan sumber dan kemudahan sepanjang proses dan pada akhirnya, pastikan kawalan dan jaminan kualiti dilaksanakan untuk menentukan borang pengurusan kualiti.

Satu lagi pengurusan kualiti yang penting ialah pendekatan sistem. Sistem boleh ditakrifkan sebagai cara yang betul untuk melakukan sesuatu apabila terdapat banyak cara untuk menghasilkan produk atau penyampaian perkhidmatan tertentu. Oleh itu, pendekatan pengurusan yang sistematik akan memastikan objektif pengurusan kualiti khususnya untuk cekap bagaimana menghasilkan produk tertentu pada masa yang optimum dapat terjamin. Sistem pengurusan kualiti yang baik akan melaksanakan konsep sintesis di mana keseluruhan aktiviti organisasi sepatutnya dilihat sebagai atribut perniagaan utama, termasuk memastikan kecekapan pekerja yang betul, objektif strategik yang jelas, pelan tindakan yang ditetapkan dan sistem kerja yang jelas. untuk diikuti oleh semua orang dalam organisasi. Sistem pengurusan kualiti sepatutnya diselaraskan secara konsisten terhadap visi, misi, rancangan dan proses setiap aktiviti dalam organisasi dan ia harus diukur dan dipantau ke arah matlamat dan objektif organisasi. Sistem kualiti hanya boleh diwujudkan apabila terdapat aktiviti yang mengintegrasikan setiap fungsi organisasi, setiap aktiviti yang saling berkaitan dalam organisasi dan juga melibatkan setiap orang dan tenaga kerja yang relevan ke arah menghasilkan produk, hasil dan hasil yang berkualiti.

Satu lagi prinsip pengurusan kualiti utama ialah konsep penambahbaikan berterusan. Secara ringkasnya, penambahbaikan berterusan mencadangkan peningkatan prestasi sebarang aktiviti dari semasa ke semasa. Penambahbaikan berterusan harus meningkatkan tahap prestasi kualiti yang lebih tinggi pada setiap aktiviti dalam organisasi ke arah menghasilkan produk yang berkualiti dan memuaskan pelanggan. Penambahbaikan yang berterusan akan memastikan produktiviti organisasi yang lebih baik atau lebih tinggi melalui proses kerja yang lebih baik, pengurangan kesilapan, kesilapan, kecacatan dan pembaziran dalam proses memastikan kecekapan dan pada masa yang sama meminimumkan kos operasi. Penambahbaikan berterusan hanya boleh dicapai apabila organisasi memastikan fleksibiliti dalam mana-mana proses tertentu, responsif setiap individu dalam organisasi kepada pengeluaran melalui input pelanggan dan pihak berkepentingan dan ia akan diukur ke arah meminimumkan masa kitaran menghasilkan produk tertentu atau menyampaikan perkhidmatan tertentu.

Penambahbaikan berterusan dalam sesebuah organisasi hanya boleh berlaku melalui proses pembelajaran organisasi di mana setiap aspek organisasi termasuk orang, aktiviti unit, jabatan fungsional mana-mana organisasi sebenarnya bergerak ke arah yang betul ke arah alat kualiti yang dikongsi bersama. Penambahbaikan berterusan boleh dicapai melalui orang yang terlibat dalam proses, melalui penambahbaikan aktiviti pada setiap unit organisasi, memastikan pekerja yang cekap dengan latihan yang betul dan pembinaan kapasiti untuk memastikan kualiti produk akan bertambah baik dari semasa ke semasa.

Satu lagi prinsip pengurusan kualiti yang penting ialah membuat keputusan berdasarkan fakta. Jadi, pendekatan berfakta membuat keputusan dalam program pengurusan kualiti pada akhirnya akan memastikan organisasi telah membangunkan strategi pengurusan kualiti yang kukuh, orientasi pengurusan peringkat yang betul dan juga maklumat yang betul dan tepat yang dikongsikan kepada setiap ahli organisasi. Pendekatan faktual dalam pengurusan kualiti adalah sangat penting kerana semua keputusan yang akan dibuat hendaklah berdasarkan fakta dan maklumat yang benar dan betul. Untuk memastikan bahawa maklumat fakta hanya akan digunakan dalam proses pengurusan kualiti, penilaian fakta, kualiti dan kebolehpercayaan sepatutnya dipastikan terlebih dahulu.

Satu lagi aktiviti penting dalam pendekatan fakta ialah menjalankan analisis dan pelaporan data yang sesuai sebagai asas kepada sebarang keputusan pengurusan. Maklumat fakta juga sepatutnya membantu organisasi menyelesaikan masalah tertentu dan menentukan tindakan pembetulan dan pencegahan yang betul dan sesuai untuk memastikan program pengurusan kualiti yang berkesan dan cekap. Maklumat fakta ditentukan berdasarkan ketepatan data dan ketekalan fakta terhadap jabatan tertentu dan juga orang dalam industri. Pengaplikasian kaedah dan pendekatan pemikiran statistik adalah alat utama untuk memastikan maklumat fakta dapat dianalisis untuk mendapatkan maklumat yang berguna sebagai asas dalam membuat keputusan organisasi atau pengurusan. Maklumat yang betul dan boleh dipercayai yang akan digunakan untuk membuat keputusan pada akhirnya akan memastikan objektif pengurusan kualiti dapat dicapai.

Akhir sekali, salah satu prinsip pengurusan kualiti yang asas dan penting ialah memastikan manfaat bersama yang sepatutnya berlaku dalam hubungan pembekal dan pelanggan. Pembekal adalah entiti yang akan membantu syarikat memastikan bahawa mereka mempunyai bahan atau pembolehubah sebagai sebahagian daripada proses yang sepatutnya berlaku dalam organisasi untuk menghasilkan tahap kualiti penyampaian produk dan perkhidmatan yang diharapkan. Jadi, pembekal akan memastikan kualiti bahan atau input yang akan menentukan proses operasi yang cekap dan berkesan dalam proses menghasilkan produk yang berkualiti. Situasi menang-menang antara pengeluar, pembekal dan pelanggan harus bermula dengan produk dan reka bentuk operasi, aktiviti pembuatan dan penyampaian perkhidmatan. Pada akhirnya, pembekal sepatutnya mempunyai bahagian dalam proses menghasilkan produk dan hasil yang berkualiti.

Pembekal harus dipertimbangkan sebagai rakan kongsi untuk memastikan ketersediaan bahan yang diperlukan dengan kualiti yang ditetapkan yang akan masuk ke dalam proses dan juga maklum balas yang diberikan kepada pembekal yang sepatutnya bukan sahaja membantu pembekal membuat jualan mereka tetapi juga untuk memastikan bahawa operasi organisasi akan menggunakan hanya bahan dan input yang berkualiti untuk memastikan proses itu cekap mengikut reka bentuk, operasi dan juga untuk meminimumkan bilangan ralat, kesilapan dan pembaziran. Faedah bersama daripada hubungan pembekal pada akhirnya akan memastikan kos pengeluaran dan penyampaian perkhidmatan yang minimum yang entah bagaimana akan membantu organisasi mengurangkan harga atau caj produk mereka dan sebagai cara utama untuk memastikan kepuasan pelanggan apabila produk disediakan pada tahap minimum. masa menunggu seperti yang dijanjikan dan juga untuk menikmati kualiti produk dan perkhidmatan.

 

Tarikh Input: 06/10/2022 | Kemaskini: 06/10/2022 | aidawati

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT JAMINAN KUALITI
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
SXDdVAv~