Pengurusan Kualiti Di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 1- Definisi Kualiti | PUSAT JAMINAN KUALITI
» ARTIKEL » Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 1- Definisi Kualiti

Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 1- Definisi Kualiti

   

DEFINISI KUALITI

 

 

PENDAHULUAN

Istilah kualiti boleh ditakrifkan dalam perspektif umum kerana konsep kualiti adalah sangat subjektif, kita selalu mendengar tentang orang yang mengatakan bahawa kualiti boleh ditakrifkan di mata orang yang melihat, yang bermaksud bahawa maksud kualiti, pemahaman kualiti. boleh ditakrifkan oleh sesiapa sahaja, bergantung pada perspektif bagaimana individu itu menilai dan melihat subjek tertentu yang mereka mahu takrifkan maksud kualiti. Oleh kerana konsep kualiti adalah sangat subjektif, ia boleh diaplikasikan dalam beberapa konteks dan perspektif. Sebagai contoh, dalam konteks organisasi, kualiti konsep boleh ditakrifkan secara berbeza apabila anda akan mengaitkan konsep dengan organisasi pembuatan dan boleh berbeza untuk menentukan konsep kualiti dalam konteks organisasi perkhidmatan.

 

TAKRIFAN KUALITI

Kualiti boleh ditakrifkan secara ringkas sebagai menyediakan produk yang baik yang bermaksud produk itu baik dari segi reka bentuk, ciri-ciri dan cara produk itu boleh digunakan. Satu lagi aspek dalam menentukan kualiti untuk produk tertentu ialah sama ada produk itu boleh digunakan atau boleh berfungsi sebagaimana mestinya. Sejauh mana produk boleh berfungsi, ia boleh ditakrifkan sebagai produk telah mendapat kualiti asas atau minimum yang diharapkan oleh pembeli atau pengguna.

Satu lagi perspektif definisi kualiti dalam konteks pembuatan boleh ditakrifkan sebagai melakukan perkara yang betul pada kali pertama. Dalam konteks pembuatan, proses dan aktiviti dalam operasi biasanya berdasarkan cara proses itu direka bentuk dan cara produk akan dihasilkan mengikut spesifikasi atau piawaian tertentu. Oleh itu, jika operasi atau proses untuk menghasilkan produk tertentu ditakrifkan sebagai mempunyai standard kualiti adalah apabila aktiviti yang terlibat sebenarnya dilakukan dengan betul, mengikut spesifikasi, kali pertama dihantar. Konsep hak pada kali pertama juga boleh digunakan untuk konteks di mana produk yang dihasilkan atau dijual dianggap betul atau telah memenuhi spesifikasi yang diharapkan pada kali pertama produk itu sampai ke tangan pelanggan atau pembeli.

Dalam aspek penyampaian perkhidmatan pula, kualiti boleh ditakrifkan dari segi perkhidmatan penyampaian yang pantas. Dan ini adalah bagaimana pelanggan boleh menentukan kualiti perkhidmatan, bergantung pada seberapa cepat perkhidmatan itu disampaikan atau sejauh mana penyedia perkhidmatan dapat memenuhi janji penyampaian perkhidmatan dari segi seberapa cepat perkhidmatan disediakan, yang mana adalah berkaitan dengan masa menunggu pada pemutus mereka.

Dari segi perspektif pelanggan, kualiti boleh ditakrifkan sebagai sejauh mana produk atau perkhidmatan itu sebenarnya dapat memenuhi jangkaan dan keperluan pelanggan. Jadi, semakin ramai pelanggan gembira dan berpuas hati dengan produk, ini menunjukkan ciri-ciri produk dan prestasi perkhidmatan telah mendapat standard kualiti seperti yang diharapkan dan dikehendaki oleh pelanggan.

Pada aspek lain, kita akan bercakap tentang operasi keseluruhan. Mengurangkan kos dan menghapuskan pembaziran boleh dianggap sebagai prestasi kualiti sama ada dalam konteks pembuatan atau perkhidmatan. Standard kualiti boleh dicapai apabila operasi dapat meminimumkan pembaziran dari segi penolakan produk, buat semula, kerja semula, dan juga termasuk masa terbiar yang telah dibazirkan.Ini sangat berkaitan dengan konsep kecekapan dalam operasi keseluruhan. Definisi kualiti boleh dikaitkan dengan konteks atau situasi di mana semakin tinggi tahap kecekapan, semakin tinggi prestasi kualiti telah dicapai.

Pada aspek lain, apabila kita cuba menilai konsep kualiti dari segi dasar, prosedur, garis panduan dan piawaian, prestasi kualiti boleh dicapai setakat aktiviti telah mematuhi dasar dan prosedur yang diperlukan dan ditetapkan. Prestasi operasi yang dapat menepati atau mematuhi piawaian yang diperlukan, yang pastinya akan menentukan tahap spesifikasi kualiti yang diharapkan merupakan penentu utama piawaian kualiti yang telah dicapai.

Takrifan umum semua konsep di atas boleh disimpulkan sebagai sejauh mana unsur-unsur kesempurnaan boleh dicapai sejauh mana kualiti produk, kualiti penyampaian perkhidmatan, kecekapan operasi dan juga sejauh mana dasar, prosedur dan piawaian dipatuhi. Takrifan muktamad bagi konsep kualiti boleh dikaitkan dengan jangkaan kesempurnaan, atau keseluruhan operasi dapat mencapai tahap prestasi tertinggi yang diharapkan.

 

DEFINISI KUALITI OLEH PAKAR

Konsep definisi kualiti boleh dirujuk kepada definisi yang diberikan oleh sarjana kualiti atau guru kualiti. Menurut Joseph Juran, kualiti boleh ditakrifkan sebagai sejauh mana ciri-ciri produk tertentu pada akhirnya akan melayani kegunaan produk. Dalam proses memastikan bahawa produk itu benar-benar telah mencapai tahap kesesuaian untuk digunakan, definisi kualiti bermula dari bagaimana bahan atau input proses itu sebenarnya telah memenuhi keperluan spesifikasi kualiti. Kesesuaian untuk digunakan seperti yang ditakrifkan oleh Joseph Juran juga berkaitan dengan bagaimana proses pembuatan produk direka bentuk, bagaimana proses dipantau dan bagaimana proses itu sebenarnya dilakukan dengan cara yang cekap untuk menghasilkan produk yang sesuai. akhirnya dapat mencapai fungsi yang diharapkan seperti yang ditentukan.

Definisi Joseph Juran mengenai kualiti yang berkaitan dengan kesesuaian untuk digunakan juga berkaitan dengan prestasi produk atau perkhidmatan yang digunakan oleh pelanggan atau dialami oleh pelanggan oleh pembekal perkhidmatan. Sekiranya produk tersebut dapat berfungsi sebagaimana yang sepatutnya digunakan oleh pelanggan oleh itu, produk tersebut dianggap mempunyai tahap prestasi kualiti yang diharapkan. Manakala, apabila kita ingin mengaitkan dengan konsep perkhidmatan, kesesuaian penggunaan dalam konteks ini boleh ditakrifkan sebagai sejauh mana perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan sebenarnya telah memenuhi janji dan juga harapan pelanggan.

Definisi lain oleh sarjana kualiti, iaitu oleh Shewhart yang mendefinisikan kualiti dalam perspektif pengeluaran sesuatu produk yang akhirnya dapat memenuhi spesifikasi yang diperlukan oleh pengeluaran dan standard produk. Spesifikasi yang ditentukan dalam proses pengeluaran dan juga dalam reka bentuk produk akhir yang sepatutnya dicapai oleh mereka yang terlibat dalam proses dan juga berapa banyak aktiviti pemantauan dan pemeriksaan yang dilakukan sepanjang operasi. Takrifan oleh Shewart disokong oleh Philip Crosby yang mentakrifkan proses kualiti pada asasnya adalah mengenai sejauh mana aktiviti itu dapat mematuhi atau mematuhi piawaian yang diperlukan. Entah bagaimana standard atau konsep spesifikasi kualiti sebenarnya ditentukan oleh industri atau pihak berkuasa yang mengawal prestasi kualiti operasi.

Definisi kualiti yang diberikan oleh badan yang diberi kuasa berkaitan pengurusan kualiti, contohnya American Society of Quality (ASQ) pada dasarnya mendefinisikan kualiti sebagai ciri-ciri sesuatu produk atau perkhidmatan yang mempunyai unsur-unsur atau memenuhi kriteria yang pada akhirnya mampu memuaskan hati pelanggan, terutamanya mengenai keperluan yang dijangkakan dan keperluan mereka. Sebaliknya, pada perspektif operasi atau pengeluaran, kualiti ditakrifkan oleh ASQ sebagai sejauh mana keseluruhan operasi dapat meminimumkan atau melanjutkan operasi yang dapat membebaskan daripada ralat, kecacatan, pembaziran sebagai penunjuk kekurangan dalam operasi.

Secara umum, kita boleh membuat kesimpulan bahawa sarjana kualiti mentakrifkan pengurusan kualiti atau produk berkualiti atau konsep kualiti untuk menjangkakan sejauh mana produk atau perkhidmatan itu dapat memenuhi jangkaan dan keperluan pelanggan. Sementara itu, dalam perspektif pengeluaran atau operasi, piawaian kualiti ditetapkan untuk pengilang atau pembekal perkhidmatan yang sepatutnya mematuhi untuk memastikan prestasi kualiti sebenarnya dapat mencapai piawaian yang diharapkan atau yang diperlukan.

Pada aspek lain, kualiti ditakrifkan secara teknikal kepada aspek berapa banyak kesilapan, kesilapan, atau penolakan boleh diminimumkan dan juga berapa banyak pembaziran boleh dihapuskan. Konsep kualiti harus ditakrifkan dengan lebih lanjut mengenai perspektif bagaimana ia sepatutnya diamalkan. Jadi, definisi berkaitan istilah kualiti juga boleh ditakrifkan dalam konsep lain yang berkaitan apabila ia akan dikaitkan dengan inisiatif kualiti tertentu. Pertama, mari kita takrifkan konsep kawalan kualiti, kawalan kualiti boleh ditakrifkan sebagai satu sistem mengekalkan atau memastikan standard produk perkilangan tertentu dapat dicapai dengan menguji sampel aktiviti atau output tertentu terhadap spesifikasi yang telah telah ditentukan lebih awal.

 

KAWALAN JAMINAN KUALITI

Satu lagi aspek kawalan kualiti boleh ditakrifkan pada aspek pemantauan kualiti untuk memastikan keseluruhan proses dapat meminimumkan bilangan ralat, kesilapan, kecacatan, penolakan, aduan dan akhirnya elemen dan tahap pembaziran yang berlaku. sepanjang proses. Oleh itu, kawalan kualiti adalah aktiviti yang perlu untuk memastikan tahap kualiti produk dan perkhidmatan dapat dicapai seperti yang telah ditetapkan dari segi prestasi kualiti dan juga keperluan.

Satu lagi aspek berkaitan inisiatif kualiti ialah jaminan kualiti. Jaminan kualiti adalah aktiviti dan tindakan yang sepatutnya dilakukan untuk memberikan keyakinan bahawa kualiti dicapai dan dipantau. Jaminan kualiti pada akhirnya akan memastikan tahap kebolehpercayaan yang pengilang atau pembekal perkhidmatan boleh memastikan kepada pelanggan, bahawa mereka akan diberi penghormatan.

Inisiatif jaminan kualiti juga boleh ditentukan oleh tahap jaminan, yang dijanjikan kepada pelanggan sekiranya terdapat sebarang aspek kekurangan, kekurangan atau ketidakpatuhan yang ditemui sepanjang proses dan juga perkhidmatan yang disampaikan. Jadi, apabila kita ingin mengaitkan definisi konsep tersebut dengan program jaminan kualiti tertentu, sistem pengurusan yang betul harus diwujudkan untuk memberikan tanggungjawab dan kuasa khusus yang diberikan kepada unit, jabatan dan jawatan tertentu untuk memastikan kawalan kualiti dan jaminan kualiti. boleh dilaksanakan. Oleh itu, program jaminan kualiti hendaklah bermula daripada definisi polisi dan prosedur yang hendak disampaikan dan juga standard atau keperluan yang sepatutnya dicapai.

Program jaminan kualiti harus merangkumi aktiviti penilaian, audit dan pemantauan setiap aktiviti yang terlibat dalam keseluruhan proses untuk menentukan tahap prestasi kualiti. Jadi, keperluan asas program jaminan kualiti akan melibatkan aspek pengurusan program kualiti, tahap prestasi kualiti yang dijangkakan, dan juga aktiviti penilaian atau pemantauan kualiti yang terlibat. Dalam pengurusan program jaminan kualiti, ia harus merangkumi dasar atau prosedur aktiviti tertentu, kakitangan yang terlibat, kemahiran dan kecekapan yang diperlukan untuk menyampaikan aktiviti tertentu, dokumen dan rekod yang sepatutnya dirujuk oleh orang yang terlibat dalam proses dan juga ketersediaan sumber yang diperlukan.

 

 

 Rajah 1.1 Keperluan Asas Kriteria Jaminan Kualiti

 

Dari segi prestasi jaminan kualiti, aktiviti yang diperlukan melibatkan reka bentuk dan aktiviti proses, urutan dan aliran aktiviti, aktiviti pengurusan input termasuk perolehan bahan dan pengurusan logistik, dan juga pemantauan kualiti pemeriksaan bahan. Aspek lain program jaminan kualiti melibatkan penilaian, audit dan pemantauan prestasi operasi. Aktiviti audit dan penilaian boleh dilakukan secara dalaman atau oleh pihak ketiga. Penilaian yang telah dibuat sepatutnya dirujuk kepada spesifikasi kriteria yang diperlukan dan standard yang ditentukan oleh pihak pengurusan dan juga pihak berkuasa yang terlibat.

Dalam program jaminan kualiti, kami akan menilai prestasi kualiti sepanjang aktiviti dan proses yang terlibat untuk memastikan pemantauan inisiatif jaminan kualiti dapat mencapai prestasi kualiti dan dibimbing berdasarkan prinsip berikut. Pertama, inisiatif jaminan kualiti sepatutnya dimulakan dengan definisi yang jelas tentang dasar, prosedur dan objektif kualiti, yang sepatutnya dapat difahami dengan jelas oleh semua pihak yang terlibat dan diterima baik oleh mereka. Polisi dan prosedur adalah sangat penting sebagai rujukan utama atau setiap pihak yang terlibat sepanjang proses untuk memastikan semua aktiviti orang yang terlibat adalah mengikut garisan dan spesifikasi yang sama yang ditentukan dalam polisi. Ilustrasi ditunjukkan dalam Rajah 1.2.

 

 

 Rajah 1.2 Prinsip Asas Jaminan Kualiti

 

Prinsip kedua inisiatif jaminan kualiti adalah untuk menentukan dan menentukan peranan, tanggungjawab dan kuasa yang terlibat sepanjang proses. Setiap individu yang terlibat harus memahami dan menerima peranan dan tanggungjawab mereka dan jelas tentang apa yang mereka sepatutnya sampaikan dan apakah tahap prestasi yang diharapkan pada mereka.

Ketiga, jangkaan prestasi kualiti perlu dinyatakan dengan jelas dan dimaklumkan kepada semua yang terlibat. Sumber yang diperlukan sepanjang proses sepatutnya dikongsi, diperuntukkan dan disediakan sewajarnya oleh setiap aktiviti yang terlibat. Budaya prestasi kualiti yang sepatutnya ada untuk memastikan pencapaian kualiti boleh dianggap sebagai rujukan dan tumpuan bersama oleh setiap individu dalam organisasi dengan objektif yang jelas untuk penambahbaikan berterusan. Harapan orang ramai adalah sangat penting dalam jaminan kualiti dalam menjangkakan kecekapan dan keupayaan mereka untuk menyampaikan tugas, peranan dan fungsi dalam proses mencapai prestasi kualiti. Oleh itu, elemen latihan dan pembangunan kemahiran adalah amat penting bagi memastikan mereka yang terlibat telah mendapat kompetensi dan dapat mencapai tahap prestasi yang diharapkan.

Dari segi rakyat sebagai sumber utama dalam program jaminan kualiti, pihak pengurusan sepatutnya menentukan bilangan orang yang tepat pada kedudukan yang betul yang diberikan kepada rakyat supaya, mereka dapat mencapai prestasi yang diharapkan. Maklumat yang diperlukan oleh mereka sepatutnya disediakan mengikut keperluan piawaian. Pelan untuk jangkaan kualiti sepatutnya dinyatakan pada permulaan proses supaya ia boleh digunakan sebagai rujukan untuk kawalan dan pemantauan kualiti. Pihak pengurusan sepatutnya menyediakan kuantiti dan kualiti bahan yang betul yang diperlukan untuk proses yang diperlukan untuk menggunakan peralatan dan kemudahan untuk rakyat melaksanakan peranan dan fungsi mereka dan juga persekitaran yang sesuai dari segi kesihatan dan keselamatan untuk memastikan mereka dapat melaksanakan tugas mereka dengan tenang.

Aktiviti penilaian dan audit sepatutnya dilakukan dalam setiap aspek operasi menggunakan alat pengurusan kualiti supaya jangkaan dapat dicapai. Di mana-mana ralat, kesilapan, kecacatan dan ralat dikenal pasti, perlu ada prosedur untuk pemulihan tindakan yang betul dan pemulihan perkhidmatan yang meminimumkan kerugian selanjutnya dan juga kepuasan pelanggan. Keseluruhan aktiviti yang terlibat dalam inisiatif jaminan kualiti adalah pada akhirnya untuk memastikan keberkesanan proses untuk mencapai tahap prestasi kualiti yang diharapkan dan kecekapan setiap aktiviti yang akan memastikan kos minimum dan pembaziran yang terlibat sepanjang proses.

 

 

Tarikh Input: 06/10/2022 | Kemaskini: 06/10/2022 | aidawati

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT JAMINAN KUALITI
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
SXEaFAM~