UPM Service Innovation Book - Chapter 1: Service Innovation Project (22 & 23) | CENTRE FOR QUALITY ASSURANCE (CQA)
» ARTICLE » UPM Service Innovation Book - Chapter 1: Service Innovation Project (22 & 23)

UPM Service Innovation Book - Chapter 1: Service Innovation Project (22 & 23)

ANUGERAH INOVASI PERKHIDMATAN     
FINALIS HARI KUALITI DAN INOVASI PERKHIDMATAN UPM 2024     
22.         Tajuk Projek  MAGIC WALL
PTJ  Makmal Perkembangan Kanak-Kanak, Fakulti Ekologi Manusia
Nama Kumpulan  MeGAH MPK

Sinopsis Projek 

Inovasi projek ‘Magic Wall’ ini merupakan projek menaik taraf dan mengecat semula dinding di laluan RAMP, tangga 2 dan tangga 4 dengan menggunakan cat magnetik.
Projek ‘Magic Wall’ juga adalah satu inisiatif guru-guru dalam memberikan pengalaman pembelajaran yang bermakna dan pendekatan pembelajaran secara kreatif untuk menarik minat kanak-kanak dalam memanfaatkan
ruang dan masa yang ada dengan melakukan aktiviti yang berfaedah.

Impak

Pelaksanaan        

 i. Memberi motivasi kepada kanak-kanak untuk bersemangat membuat aktiviti dengan cemerlang apabila melihat hasil kerja dipamerkan pada dinding
Makmal Perkembangan Kanak-kanak (MPK).
 ii. Menceriakan laluan ramp dan tangga.
iii. Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menerokai pembelajaran secara interaktif dengan sumber yang telah disediakan.
 iv. Memberi pengalaman pembelajaran yang kreatif dan bermakna kepada kanak-kanak.
v. Menggalakkan kanak-kanak berinteraksi dengan rakan-rakan dari kelas yang berlainan.

          
23.      

 

   
Tajuk Projek  “SMART LIFTER BOX”
PTJ  Bahagian Hal Ehwal Pelajar
Nama Kumpulan  Smart BHEP

Sinopsis Projek

 

“Smart Lifter Box” merupakan sebuah peralatan khas yang dicipta bagi mencapai salah satu matlamat di dalam sesebuah majlis atau program. Berkonsep teknologi yang menggunakan sistem pneumatik, elektronik,
elektrik dan mekanikal. Penggunaan peralatan ini digunakan semasa gimik pelancaran di dalam sesebuah majlis atau program contohnya pelancaran sesuatu oleh universiti.

Impak

Pelaksanaan          

 i. Meningkatkan kualiti dan mutu keunggulan pelancaran majlis dan program yang dilaksanakan.
 ii. Penambahan impak imej korporat yang lebih berdaya cipta dan berinovasi.
 iii. Komponen penjimatan bagi sesebuah majlis berjaya dihasilkan.
 
24.         Tajuk Projek  Recycle Multiple Usage Pedestal (Re-MUP)
PTJ  Bahagian Kaunseling UPM
Nama Kumpulan  EKSA-COMP

Sinopsis Projek 

Ruang bekerja perlu berada dalam keadaan bersih dan teratur, sepertimana panduan Ekosistem Kondusif Sektor Awam. Inovasi Re-MUP adalah gabungan idea kelestarian hijau dan panduan EKSA untuk mengitar semula peralatan pedestral lama ( laci meja) kepadaproduk 3 dalam 1. 
Ianya adalah kombinasi adalah kerusi untuk memakai kasut (shoe bench), rak kasut dan tempat membuang sampah. Idea produk ini boleh diaplikasikan di manamana PTJ dalam UPM kerana ianya mudah dan murah.

Impak

Pelaksanaan        

 i. Membantu mengurangkan pembaziran ruang dengan mengotimumkan ruang kepada pelbagai kefungsian.
 ii. Menerapkan prinsip EKSA dan keselamatan di tempat kerja (OSH).
iii. Memberi ‘nafas baru’ kepada peralatan yang sudah tidak digunakan kepada sesuatu yang praktikal, sesuai dengan matlamat SDG dan kampus hijau UPM.
Inovasi ini juga Ini selari dengan sasaran UN SDG 12.5 iaitu menjelang 2030: mengurangkan penjanaan sisa dengan ketara melalui pencegahan, pengurangan, kitar semula dan penggunaan semula.

          

Date of Input: 10/12/2025 | Updated: 12/12/2025 | aidawati

MEDIA SHARING

CENTRE FOR QUALITY ASSURANCE (CQA)
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
W, (08:16:52am-08:21:52am, 18 Dec 2025)   [*LIVETIMESTAMP*]