Kualiti perkhidmatan memainkan peranan yang penting dalam memastikan sesebuah organisasi mampu bersaing dan mengekalkan prestasi yang cemerlang. Kertas kerja ini cuba melihat teori kualiti perkhidmatan dari sudut pandangan dan perspektif syariat Islam. Penulis akan menghuraikan konsep kualiti dalam perkhidmatan serta teori-teori kualiti perkhidmatan yang telah dibina oleh para sarjana terdahulu. Seterusnya, penulisan ini membincangkan kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam dengan mengambil lima dimensi kualiti perkhidmatan iaitu kepatuhan, kebolehpercayaan, kecekapan, ketara dan empati sebagai ukuran. Hasilnya, kelima-lima dimensi ini menepati saranan dan galakan yang dianjurkan oleh syariat Islam.
Oleh:
Muhamad Faisal Bahari,
Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah,
Kuala Kangsar, Perak, Malaysia.
dan
Mohd Rizal Muwazir
Jabatan Syariah dan Pengurusan, Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.
Tarikh Input: 26/09/2019 | Kemaskini: 03/06/2021 | normuliana
(Pejabat Naib Canselor)
Tingkat 4, Bangunan Pejabat Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi)
Off Lebuh Silikon
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor