UPM Service Innovation Book - Chapter 1: Service Innovation Project (14 & 15) | CENTRE FOR QUALITY ASSURANCE (CQA)
» ARTICLE » UPM Service Innovation Book - Chapter 1: Service Innovation Project (14 & 15)

UPM Service Innovation Book - Chapter 1: Service Innovation Project (14 & 15)

ANUGERAH INOVASI PERKHIDMATAN     
FINALIS HARI KUALITI DAN INOVASI PERKHIDMATAN UPM 2024     
14.         Tajuk Projek  HEPA DASHBOARD
PTJ  Bahagian Hal Ehwal Pelajar
Nama Kumpulan  BHEP Troopers

Sinopsis Projek 

 

Sistem HEPA DASHBOARD bertujuan mengumpulkan maklumat atau data yang ada pada entiti di bawah Pejabat Timbalan Naib Canselor HEPA pada satu tempat.Buat fasa pertama, projek ini tertumpu kepada Bahagian Hal Ehwal Pelajar yang mempunyai 3 seksyen dan 3 unit. Projek ini mengumpulkan semua data yang ada di BHEP bertujuan memudahkan pihak Pengurusan membuat sesuatu Keputusan terutamanya apabila diminta oleh
pihak berwajib, contohnya Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT).

Impak

Pelaksanaan        

 i. Memudahkan pengumpulan data dan pelaporan.
 ii. Menyimpan data dengan selamat dan tersusun.
iii. Pengurusan data yang lebih cekap.
 iv. Menjadikan pembangunan dan hala tuju universiti berpandukan data yang lebih cekap.

          
15.      

 

   
Tajuk Projek  Sistem Tempahan Kenderaan Dalam Talian –PUTRALiner
PTJ  Bahagian Hal Ehwal Pelajar dan Pusat Pembangunan Maklumat & Komunikasi
Nama Kumpulan  PUTRALiner

Sinopsis Projek

 

Era digitalisasi dan arus teknologi kini merubah proses kerja dan juga pengurusan maklumat yang sebelum ini bergantung kepada dokumen fizikal. Di Seksyen Pengurusan Kenderaan, permohonan kenderaan sebelum ini dilakukan secara borang dan perlu dihantar ke kaunter di Bahagian Hal Ehwal Pelajar. Kaedah ini menjadikan permohonan sering lambat, mudah berlaku kesilapan dan memakan kos yang tinggi.

Pada 1 Mac 2024, sistem tempahan dalam talian PUTRALiner dikuatkuasa penggunaannya oleh BHEP untuk semua pemohon yang memerlukan perkhidmatan pengangkutan BHEP. Peralihan daripada borang kertas ke permohonan digital ini memudahkan proses, mengurangkan kesilapan, menijmatkan masa serta tenaga, mengurangkan penggunaan kertas, dan
memudahkan maklum balas kepada pemohon.

Impak

Pelaksanaan          

 i. Pemohon dapat mengisi dan menghantar borang permohonan secara dalam talian, mengurangkan masa dan usaha yang diperlukan berbanding dengan
borang fizikal.
 ii. Risiko kesilapan manual dapat dikurangkan, memastikan maklumat yang diberikan adalah tepat dan lengkap.
 iii. Kakitangan dapat mengakses data permohonan dengan lebih mudah melalui sistem dalam talian, meningkatkan kecekapan dalam pengurusan data dan pelaporan.
iv. Kakitangan tidak perlu lagi memproses borang secara manual, dan membolehkan mereka untuk fokus pada tugasan lain yang penting.
 v. Universiti dapat mengurangkan kos berkaitan penggunaan kertas, penyimpanan fizikal, dan tenaga kerja manual. Inovasi ini juga meningkatkan efisiensi operasi secara keseluruhan.

Date of Input: 28/03/2025 | Updated: 28/03/2025 | aidawati

MEDIA SHARING

CENTRE FOR QUALITY ASSURANCE (CQA)
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
W.2025/7/5:5:27:32~noCache