Pengurusan Kualiti Di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 6- Tadbir Urus Kualiti Menggunakan Analisis Rangka Kerja Logik | PUSAT JAMINAN KUALITI
» ARTIKEL » Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 6- Tadbir Urus Kualiti Menggunakan Analisis Rangka Kerja Logik

Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 6- Tadbir Urus Kualiti Menggunakan Analisis Rangka Kerja Logik

   

TADBIR URUS KUALITI MEGGUNAKAN ANALISIS RANGKA KERJA LOGIK (LFA)

 

PENGENALAN

Bab ini akan merangkumi asas model logik dalam perspektif pengurusan di mana model logik boleh digunakan dalam beberapa perspektif sama ada dalam kejuruteraan, matematik, sains, dan juga dalam pengurusan. Setakat skop perbincangan, kami memberi tumpuan kepada fungsi pengurusan dan pentadbiran sesebuah organisasi, terutamanya untuk melaksanakan program atau projek tertentu dalam perspektif pengurusan. Kemudian, ia akan merangkumi konsep tadbir urus tentang apakah maksud asas di sebalik tujuan tadbir urus dan juga unsur-unsur dalam konsep umum tadbir urus. Kemudian, kami akan menggunakan konsep kualiti, pengurusan kualiti dan jaminan kepada keperluan aspek tadbir urus di mana pemantauan dan penelitian keberkesanan program kualiti akan diterapkan.

Model analisis rangka kerja logik terpilih yang akan dibincangkan sebagai aplikasi asas kepada mana-mana konteks pengurusan. Pendekatan yang akan digunakan dalam bab ini adalah berkaitan dengan pencapaian atau bukti pencapaian program pengurusan tertentu dan dalam kes ini, program pengurusan kualiti dalam konteks pendidikan tinggi. Kemudian, kami akan mengaitkan model analisis rangka kerja logik dengan konsep tadbir urus kualiti di mana ia digunakan sebagai alat untuk memastikan objektif pengurusan kualiti dapat dicapai. Dalam perspektif yang lebih luas, bab ini akan membincangkan tentang sumbangan atau impak pengurusan kualiti dengan sokongan elemen tadbir urus kepada manusia kepada pihak berkepentingan organisasi dan pihak lain yang berkaitan.

 

MODEL PENGURUSAN LOGIK

Secara amnya, matlamat memahami model logik adalah untuk mengenal pasti, menyatakan dan menjelaskan matlamat keseluruhan atau hasil dan impak program, projek atau inisiatif pengurusan kualiti tertentu. Bahagian pertama model pengurusan logik ialah keperluan sumber yang biasanya dipanggil sebagai input dan yang terletak dan khusus untuk program tertentu. Jadi, dalam kes ini, kita akan membincangkan tentang sumber yang diperlukan untuk sebarang program pengurusan kualiti, termasuk bahan, alatan dan teknik, peralatan, dan juga peranan orang ramai dalam mengambil program pengurusan kualiti tertentu.

Aspek kedua model pengurusan logik ialah aktiviti dalam proses tertentu program atau dalam aspek pengurusan, ia berkaitan dengan aktiviti proses transformasi. Aktiviti yang dinyatakan ialah tugas dan penglibatan yang relevan yang diperlukan untuk digunakan pada produk tertentu. Kemudian, keluaran aktiviti tersebut dianggap sebagai produk akhir iaitu barangan yang boleh diukur yang dihasilkan pada akhir aktiviti tertentu atau dalam aktiviti pembuatan. Produk adalah barangan akhir proses transformasi tertentu atau dalam program penyampaian perkhidmatan, di mana output adalah hasil daripada penyiapan aktiviti penyampaian perkhidmatan tertentu. Akhir sekali, dalam model pengurusan logik, elemen hasil perlu dinyatakan secara amnya mengenai faedah yang pelanggan atau pelanggan akan perolehi daripada produk yang dihasilkan atau perkhidmatan yang diberikan. Faedah kepada komuniti dan masyarakat umum daripada aktiviti pengurusan dan juga hasil model pengurusan logik tertentu juga akan melibatkan entiti yang mengambil bahagian dalam organisasi tertentu iaitu pekerja atau pelanggan dalaman, dan juga pengurusan organisasi. Hubungan antara proses logik ditunjukkan dalam Rajah 6.1.

 

 

Rajah 6.1: Model Pengurusan Logik

Model logik boleh digunakan dalam bentuk mudah menggunakan pernyataan "jika-maka". Untuk memulakan program atau inisiatif tertentu termasuk projek pengurusan kualiti, pada asasnya sebelum ia bermula, sumber disediakan atau diperuntukkan oleh pihak pengurusan. Jika kita boleh mendapatkan akses kepada sumber yang diperlukan dan menggunakannya untuk reka bentuk proses yang ditentukan, maka hanya proses dan aktiviti transformasi boleh diselesaikan. Jika proses telah selesai dan akhir aktiviti yang dijangkakan tercapai, maka hanya kita boleh melihat produk akhir dihasilkan atau perkhidmatan telah dihantar sepenuhnya seperti yang dijanjikan kepada pelanggan. Akhir sekali, jika produk dihasilkan mengikut reka bentuk yang ditentukan atau perkhidmatan disampaikan mengikut janji kerana reka bentuk proses dikongsi dengan pelanggan, maka hanya kualiti produk yang boleh terjamin. Faedah yang pelanggan akan dapat daripada perkhidmatan dan seterusnya masyarakat dan ahli organisasi akan menikmati hasil daripada keseluruhan aktiviti.

 

Rajah 6.2: Model Logik: Satu Siri Pernyataan “Jika-Kemudian” 

 

TADBIR URUS BERKUALITI

Dalam perspektif pengurusan kualiti, konsep tadbir urus boleh ditakrifkan sebagai elemen pemanduan dan pemantauan pelaksanaan sistem pengurusan kualiti supaya ia akan bergerak ke arah yang betul untuk mencapai objektif dan matlamat yang diharapkan dan dihasratkan. Objektif pengurusan kualiti sedang ditetapkan oleh pengurusan atasan dan oleh itu pelaksanaan pengurusan kualiti perlu dipantau sepanjang proses supaya keputusan muktamad dapat dicapai mengikut apa yang diperlukan oleh pihak berkepentingan organisasi.

Elemen asas tadbir urus harus merangkumi lima konsep utama iaitu akauntabiliti, penyertaan, ketelusan, kesaksamaan dan kedaulatan undang-undang seperti yang digambarkan dalam Rajah 6.3.

 

Rajah 6.3: Elemen Asas Tadbir Urus

 

Aspek akauntabiliti, elemen tadbir urus akan memastikan setiap aktiviti dan keputusan yang dibuat dalam setiap aktiviti dalam melaksanakan dalam organisasi tertentu, termasuk dalam melaksanakan program pengurusan kualiti perlu bertanggungjawab. Oleh itu, elemen integriti dan tanggungjawab perlu diambil kira bagi memastikan hasil dan objektif program pengurusan kualiti yang terakhir dapat dicapai.

Elemen kedua tadbir urus ialah penyertaan yang memerlukan pihak yang terlibat dalam setiap aktiviti organisasi perlu memainkan peranan untuk memastikan program pengurusan kualiti dilaksanakan mengikut apa yang telah dirancang. Perwakilan pihak terlibat untuk memastikan perwakilan yang diagihkan dengan baik dan penyertaan setiap entiti terlibat dengan program kualiti dan pihak atau perwakilan pihak berkepentingan untuk memastikan bahawa keseluruhan perspektif aktiviti dipantau berdasarkan representasi yang betul bagi setiap entiti yang terlibat.

Elemen ketelusan amat penting dalam tadbir urus di mana aktiviti asas komunikasi, perkongsian maklumat, dan penyebaran maklumat hak dan kebenaran diedarkan kepada setiap pihak yang berkaitan. Elemen ketelusan juga akan menggalakkan aktiviti teknologi kendiri oleh pihak berkenaan bagi memastikan aktiviti tadbir urus berlaku di seluruh organisasi sama ada ia direka bentuk sebagai aktiviti formal atau tidak formal.

Keperluan kesaksamaan dalam pengurusan organisasi termasuk aktiviti jaminan kualiti adalah penting untuk memastikan setiap pihak yang terlibat dan keprihatinan berpuas hati dan dilayan sepanjang pengurusan organisasi termasuk menjalankan program pengurusan kualiti. Elemen terakhir keperluan tadbir urus ialah kedaulatan undang-undang. Ini penting untuk memastikan keseluruhan aktiviti organisasi termasuk inisiatif pengurusan kualiti dikawal dan dipantau berdasarkan dokumentasi rasmi, prosedur khusus yang telah diputuskan bersama oleh semua pihak, garis panduan kerja atau kerja dan manual kerja yang ditetapkan untuk pastikan setiap tugas dan aktiviti sedang direka bentuk mengikut proses yang diperlukan.

Kedaulatan undang-undang harus merangkumi unsur moral dan etika dalam memastikan aktiviti organisasi tidak bertentangan dengan kepentingan pihak berkepentingan. Secara amnya, elemen tadbir urus, perlu disatukan untuk memastikan aktiviti-aktiviti pemanduan dan pemantauan aktiviti organisasi diteliti dan diteliti untuk memastikan objektif yang diharapkan dapat dicapai dan matlamat akhir pengurusan kualiti strategik dapat dicapai. 

 

MENGHUBUNGKAN TADBIR URUS KUALITI DALAM PENCAPAIAN BERTERUSAN LFA

Analisis rangka kerja logik khusus yang berdasarkan pencapaian tertentu dalam pengurusan kualiti boleh dinyatakan ke dalam titik semakan tertentu untuk memastikan bahawa perkembangan pengurusan kualiti mengikut keperluan khusus jangkaan logik dalam objektif pengurusan organisasi. Secara asasnya atau pada asasnya keperluan input sumber teras yang sedang diproses untuk mengubah input menjadi output tertentu. Berdasarkan produk yang dihasilkan atau perkhidmatan yang disampaikan, ia harus dinilai berdasarkan kesan segera atau dalam erti kata lain, kualiti output yang dihasilkan. Di sebalik kesan serta-merta, kami akan menilai hasil atau manfaat dan kelebihan luas program tertentu kepada pihak berkepentingan, termasuk pelanggan dalaman dan luaran, masyarakat dan negara secara keseluruhan. Perkembangan berterusan berdasarkan pencapaian pencapaian dalam program kualiti ditunjukkan dalam Rajah 6.4.

 

 Rajah 6.4: Analisis Rangka Kerja Logik (Milestones) dalam Tadbir Urus Kualiti

 

Pengetahuan, dan pengetahuan tentang proses itu perlu diletakkan untuk memastikan bahawa aktiviti dapat dilakukan mengikut aktiviti yang direka untuk menghasilkan output tertentu, infrastruktur dan kemudahan disediakan untuk memastikan aktiviti tersebut. sedia untuk dimulakan. Polisi, prosedur dan garis panduan perlu dinyatakan dengan jelas sebelum sebarang aktiviti boleh dimulakan. Reka bentuk dan struktur organisasi perlu ditentukan sebagai sebahagian daripada dasar pengurusan untuk menentukan sifat atau gaya pengurusan organisasi tertentu. Di luar organisasi, adakah rangkaian atau pihak berkaitan yang akan melibatkan diri dalam mana-mana aktiviti organisasi termasuk entiti yang terlibat dalam memastikan objektif pengurusan kualiti dapat dicapai dalam proses pengeluaran atau penyampaian perkhidmatan tertentu.

 

 

Rajah 6.5: Pengurusan Input untuk Tadbir Urus Kualiti

Penglibatan ketara tadbir urus berkualiti dalam proses transformasi, alat dan teknik perlu disediakan untuk memastikan proses itu boleh dimulakan dan aktiviti boleh berkembang dari satu aktiviti ke aktiviti lain, atau dari satu unit kerja ke unit kerja yang lain. sehingga akhir proses. Inisiatif kualiti termasuk kawalan kualiti dan jaminan perlu ada dalam setiap aktiviti yang terlibat dalam proses.

Piagam pelanggan boleh ditentukan untuk memastikan bahawa produk yang dihasilkan adalah mengikut keperluan pelanggan dan juga perkhidmatan yang disampaikan mengikut kualiti yang dijanjikan yang dibuat sebelum pelanggan memutuskan untuk menerima atau membeli produk atau perkhidmatan. Aktiviti penandaarasan boleh berlaku sepanjang proses untuk memastikan aktiviti amalan terbaik dalam program pengurusan dapat dilaksanakan.

Sistem pengurusan kualiti (QMS) sama ada berdasarkan kriteria yang diakreditasi atau mana-mana gaya pengurusan khusus reka bentuk organisasi hendaklah menjadi sebahagian daripada proses supaya setiap aktiviti boleh dipantau mengikut keperluan dalam kriteria atau piawaian yang telah ditetapkan. Keadaan kerja yang berkualiti atau memastikan kualiti kehidupan kerja dalam sesebuah organisasi juga penting untuk memastikan proses program pengurusan kualiti dapat berjalan dengan lancar seperti yang diharapkan.

Konsep penambahbaikan berterusan atau kaizen termasuk aktiviti jaminan kualiti dalaman juga penting untuk memastikan proses adalah sangat cekap, kos efektif dan kesilapan minimum, kecacatan dan pembaziran boleh terjamin. Alat pemantauan teknik kawalan kualiti atau menggunakan kawalan proses statistik (SPC) hendaklah digunakan dengan sewajarnya. Apabila kita bercakap tentang aspek keluaran tadbir urus kualiti, elemen produktiviti atau aspek kualiti mana-mana aktiviti pengeluaran yang sepatutnya dipastikan. Elemen pemantauan prestasi ke atas setiap aktiviti yang terlibat dalam program pengurusan kualiti hendaklah berdasarkan keputusan kewangan. Nisbah keuntungan dan kos pengeluaran tertentu dan juga pemantauan perbelanjaan kewangan bagi setiap aktiviti perniagaan yang sepatutnya dinyatakan.

 

 

Rajah 6.6: Proses untuk Tadbir Urus Kualiti

 

Satu lagi entiti penunjuk prestasi pengeluaran ialah masa kitaran. Seminimum masa kitaran, semakin rendah kos yang ditanggung terutamanya pada perspektif kos yang terlibat atau sumber yang terlibat dalam proses tersebut. Operasi tanpa lemak boleh dilihat dalam hasil program pengurusan kualiti tertentu di mana tahap pembaziran sedang diturunkan dan dipastikan ke tahap minimum atau isyarat. Proses yang lancar sepatutnya menjadi salah satu objektif pengurusan kualiti dalam proses pengeluaran tertentu dan juga perkhidmatan yang disampaikan.

Satu lagi elemen output kualiti yang sepatutnya dikawal ialah tahap kepuasan pelanggan dalam konteks pendidikan tinggi, kepuasan pelanggan yang dengan memastikan kualiti pengajaran dan program akademik harus memenuhi jangkaan pelanggan dan pihak berkepentingan yang lain. Dalam program pengurusan kualiti tertentu, objektif pengurusan kualiti sepatutnya memberi tumpuan kepada pengeluaran dan meminimumkan tahap kesilapan, jumlah kecacatan, kuantiti penolakan, bilangan aduan yang diterima sepanjang proses yang sepatutnya dipantau. Oleh itu, objektif pengurusan kualiti proses tertentu sepatutnya ditumpukan kepada mengurangkan bilangan aduan kepada mengurangkan bilangan penolakan atau produk dikembalikan.

 

Rajah 6.7: Pengurusan Output untuk Tadbir Urus Kualiti

 

Kesan segera daripada sebarang aktiviti organisasi boleh dilihat daripada peratusan pertumbuhan perniagaan atau pengembangan aktiviti perniagaan. Penunjuk objektif pengurusan atau prestasi pengurusan kualiti boleh berdasarkan peratusan atau saiz asas pasaran pelanggan. Lebih besar saiz asas pelanggan, lebih banyak aktiviti perniagaan mempunyai kelebihan daya saing. Jumlah pengurangan kos boleh menjadi salah satu petunjuk utama yang terhasil daripada program pengurusan kualiti sama ada melalui proses pengurusan lean atau pendekatan kaizen. Pembangunan produk baharu atau peningkatan dalam kepelbagaian produk sepatutnya menjadi salah satu petunjuk impak pengurusan kualiti segera. Dalam perspektif pendidikan tinggi, peningkatan bilangan program baharu yang ditawarkan dalam pasaran boleh menjadi petunjuk pengembangan selanjutnya aktiviti perniagaan.

Tahap kemahiran dan keupayaan pekerja boleh menjadi petunjuk penting bahawa impak program pengurusan kualiti telah dicapai. Dalam konteks pendidikan tinggi, pembangunan pekerja ditentukan oleh kecekapan staf akademik dalam menyampaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan juga prestasi kakitangan pentadbir untuk memastikan perkhidmatan kemasukan ke pengurusan program akademik tertentu dilaporkan. Pengoptimuman penggunaan sumber boleh menjadi petunjuk pencapaian pengurusan kualiti dan ia boleh dipantau dari segi jumlah sumber yang digunakan dengan betul dan aktiviti yang relevan untuk meningkatkan tahap produktiviti dengan penggunaan minimum sumber yang ada.

 

 

Rajah 6.8: Kesan Segera untuk Tadbir Urus Kualiti

Jadi, akhirnya kami ingin bercakap tentang realisasi hasil program pengurusan kualiti tertentu boleh dinilai berdasarkan pembinaan reputasi dan persepsi pihak berkepentingan terhadap organisasi. Peningkatan bilangan kumpulan bakat juga merupakan penunjuk realisasi hasil dalam program pengurusan kualiti di mana matlamat aktiviti perniagaan disokong oleh ketersediaan kakitangan yang cekap untuk menyampaikan atau melaksanakan program pengurusan kualiti tertentu.

Di luar kepuasan pelanggan dan kesetiaan pelanggan, faedah kesetiaan pelanggan kepada aktiviti perniagaan tertentu akan memastikan dan mewujudkan asas dan platform pelanggan untuk melindungi tahap jualan dan hasil. Imej jenama produk juga boleh menjadi penunjuk hasil aktiviti organisasi tertentu. Dalam konteks pengajian tinggi, setiap program yang ditawarkan dalam disiplin tertentu dan inisiatif yang diambil untuk meningkatkan kualiti program secara berterusan akan meningkatkan imej jenama program tertentu apabila kelebihan daya saing antara institusi pengajian tinggi lain yang menawarkan program yang sama.

Elemen kecerdasan perniagaan juga boleh dicapai di mana setiap aduan pelanggan boleh ditangani untuk menyelesaikan masalah atau isu berkenaan produk atau penyampaian perkhidmatan. Elemen integriti dan pencapaian tanggungjawab tugas boleh menjadi realisasi hasil penting bagi aktiviti tadbir urus kualiti tertentu. Penglibatan pekerja sentiasa penting untuk memastikan setiap aktiviti aktiviti pembuatan dan penyampaian perkhidmatan dapat disampaikan oleh kakitangan yang cekap dan setia.

Penciptaan nilai pada inovasi produk tertentu juga sangat berguna untuk memastikan pelanggan diberi pelbagai pilihan untuk memulakan atau meneruskan aktiviti perniagaan dengan organisasi. Dalam konteks pendidikan tinggi, penciptaan nilai ditentukan oleh jumlah yuran yang dikenakan kepada pelanggan dan pengalaman pembelajaran yang diperoleh oleh pelanggan.

 

 

Rajah 6.9: Realisasi Hasil untuk Tadbir Urus Kualiti

 

Oleh itu, aspek asas analisis rangka kerja logik dalam tadbir urus kualiti pada penghujung hari sedang dipantau dan diteliti oleh pengurusan sistem maklumat yang berkesan dan akan memproses pengurusan pengetahuan dengan cekap. Ini adalah untuk memastikan maklumat fakta hendaklah betul dan boleh dipercayai dikongsi sepanjang aktiviti organisasi dan orang ramai di semua peringkat aktiviti organisasi.

Kualiti maklumat yang dikongsi akan memastikan proses membuat keputusan yang betul bagi memastikan aktiviti pengurusan kualiti dapat dilaksanakan mengikut perancangan. Dalam konteks pengajian tinggi, pengurusan setiap sistem maklumat akan memastikan proses pengurusan yang berkesan sama ada penyampaian perkhidmatan atau kualiti program akademik dan juga untuk memastikan bahawa aplikasi teknologi yang diperlukan akan meningkatkan kecekapan dan keberkesanan aktiviti organisasi tertentu.

 

 Rajah 6.10: Analisis Rangka Kerja Logik dalam Tadbir Urus Kualiti

 

Akhir sekali, sumbangan tadbir urus berkualiti kepada manusia ialah organisasi pembangunan manusia, di mana setiap pekerja dan tenaga kerja yang terlibat dalam aktiviti organisasi sepatutnya mengembangkan pengetahuan, kemahiran dan sikap mereka ke arah menghasilkan tahap produktiviti yang lebih tinggi dengan tahap produk dan perkhidmatan yang berkualiti terjamin. Dalam aspek pembangunan organisasi, standard kualiti yang lebih tinggi, mewujudkan reputasi imej jenama dan hasil prestasi yang mampan akan menjamin organisasi cemerlang dan berkembang mengikut visi dan misi strategik mereka.

Budaya kualiti boleh dibangunkan dalam organisasi di mana setiap ahli organisasi termasuk pengurusan atasan, pengurus pertengahan, dan juga pekerja operasi mempunyai kepercayaan yang sangat kuat dalam pengurusan kualiti dan faedahnya. Aktiviti inisiatif kualiti berlaku di seluruh organisasi dan kebimbangan kualiti yang boleh dilihat boleh disampaikan kepada semua orang dalam organisasi sama ada secara dalaman atau ditunjukkan secara eksplisit. Manfaat limpahan pengurusan kualiti adalah untuk meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan yang disediakan kepada pelanggan dan seluruh masyarakat dan komuniti sama ada mereka terlibat secara langsung atau tidak langsung atau terjejas dalam aktiviti organisasi.

Dalam industri pendidikan tinggi dan akademik, tadbir urus yang berkualiti akan memastikan pembangunan sosial masyarakat tertentu juga dapat dilihat. Di luar manfaat fizikal dan kewangan program pengurusan kualiti, tadbir urus kualiti akan meningkatkan pembangunan rohani atau sikap terhadap agama atau ahli organisasi. Semakin kukuh pembangunan rohani, semakin tinggi tahap integriti dan akauntabiliti dalam sesebuah organisasi. Akhir sekali, tadbir urus yang berkualiti akan memastikan kualiti hidup setiap orang yang terlibat dalam aktiviti perniagaan termasuk pelanggan dalaman dan luaran dalam aspek kualiti kehidupan bekerja dan juga kehidupan peribadi setiap individu yang terlibat.

Tarikh Input: 07/10/2022 | Kemaskini: 07/10/2022 | aidawati

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT JAMINAN KUALITI
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
SXDcWAE~