Pengurusan Kualiti Di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 4- Persepsi Kualiti Terhadap Institusi Pendidikan Tinggi | PUSAT JAMINAN KUALITI
» ARTIKEL » Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 4- Persepsi Kualiti Terhadap Institusi Pendidikan Tinggi

Pengurusan Kualiti di Institusi Pendidikan Tinggi : BAB 4- Persepsi Kualiti Terhadap Institusi Pendidikan Tinggi

   

PERSEPSI KUALITI TERHADAP INSTITUSI PENDIDIKAN TINGGI 

 

PENGENALAN

Kualiti adalah perlu bagi institusi pengajian tinggi dari segi penilaian prestasi terutamanya oleh pihak berkepentingan. Namun begitu, penilaian pengurusan pengajian tinggi berkualiti tinggi berdasarkan persepsi. Persepsi pihak berkepentingan berdasarkan cara mereka mengenal pasti dan mentafsir maklumat yang disampaikan oleh institusi pengajian tinggi melalui platform yang ditubuhkan dan perkongsian di kalangan pemain industri.

Kualiti adalah salah satu keperluan utama untuk penilaian prestasi institusi pengajian tinggi. Ini adalah salah satu pendekatan di mana pihak berkepentingan akan menilai prestasi dan fungsi setiap institusi pengajian tinggi untuk memastikan ia memenuhi tujuan penubuhan setiap institusi. Kriteria dan keperluan kualiti ini sedang ditentukan oleh komuniti institusi pengajian tinggi mereka dalam industri. Salah satu proses pentaksiran yang berlaku dalam pentaksiran pendidikan tinggi adalah berdasarkan persepsi.

Jadi, dengan cara ini, persepsi adalah proses di mana pihak berkepentingan mereka akan mengenal pasti dan mentafsir maklumat yang akan mereka kumpulkan dari platform institusi pengajian tinggi yang mana ini akan dikongsi kepada masyarakat. Dan persepsi pengurusan ini sangat penting dalam proses kerana ia akan menentukan bagaimana pihak berkepentingan akan menilai institusi pengajian tinggi sama ada mereka akan menganggap mereka telah melakukan mengikut apa yang mereka harapkan atau tidak dan juga dari segi pencapaian yang sepatutnya dicapai oleh organisasi untuk berkhidmat kepada masyarakat, industri dan negara.

 

STANDARD KUALITI DALAM PENDIDIKAN TINGGI

Dari segi kandungan, terdapat disiplin atau standard program tertentu yang sedang ditentukan oleh industri, oleh sektor, oleh pihak berkuasa standardisasi akademik untuk memastikan setiap ijazah yang akan dikeluarkan atau yang akan dijalankan atau yang akan ditawarkan oleh institusi pengajian tinggi yang sepatutnya dapat mencapai tahap piawaian kualiti tertentu untuk memastikan mereka yang akan menjalani sistem akademik dan pengajaran dan pembelajaran program akan layak mendapat tahap ijazah tertentu, kelayakan sama ada di peringkat prasiswazah atau pascasiswazah. Ini juga akan dibahagikan dengan disiplin contohnya dalam disiplin pengurusan perniagaan, kejuruteraan, sains tulen, disiplin perubatan dan contoh-contoh lain. Piawaian program akademik ini bukan sahaja ditentukan oleh pihak berkuasa tempatan tetapi juga piawaian yang ditentukan di peringkat antarabangsa kerana disiplin akademik akan memantau di peringkat global seolah-olah kelayakan yang akan dikeluarkan oleh institusi pengajian tinggi tertentu. akan diiktiraf di peringkat antarabangsa juga sebagai contoh untuk tujuan pekerjaan dan juga untuk tujuan pengajian lanjutan. Jadi, pengiktirafan piawaian kualiti bagi setiap program akademik adalah amat penting bagi graduan untuk memastikan apabila mereka meninggalkan universiti atau institusi pengajian tinggi, sijil yang bakal mereka sandang akan berbaloi atau akan diiktiraf. oleh pihak industri untuk tujuan pekerjaan dan juga untuk tujuan institusi pengajian tinggi di mana sahaja graduan ingin memohon untuk melanjutkan pelajaran sama ada dalam atau luar negara. Jadi, di sinilah persepsi standard akademik kualiti sepatutnya utuh atau sedia untuk memastikan institusi pengajian tinggi yang akan menawarkan program tertentu akan dipantau, diaudit, diakreditasi apabila dan apabila mereka telah mencapainya. piawaian kualiti yang diharapkan atau diperlukan.

 

KUALITI SISTEM PENYAMPAIAN AKADEMIK

Aspek lain dalam pengajaran dan pembelajaran ialah sistem penyampaian. Ini termasuk ketersediaan sumber termasuk sumber manusia akademik, infrastruktur dan sistem sokongan serta ketersediaan kekuatan kewangan atau keupayaan institusi pengajian tinggi. Ini amat penting bagi memastikan institusi pengajian tinggi berkemampuan dan mampu menyampaikan kandungan program akademik dengan berkesan dan berjaya bagi memastikan pelajar dapat menamatkan pengajian dengan persekitaran yang kondusif yang berkualiti dan mereka sedang dilengkapi dengan sistem sokongan dan infrastruktur yang diperlukan untuk memastikan mereka dapat mencapai tahap hasil pembelajaran yang diharapkan sama ada pembelajaran kursus atau hasil pembelajaran program. Jadi, kedua-dua aspek kualiti kandungan dan kualiti sistem penyampaian ini akan memastikan pihak yang berkepentingan dalam hal ini termasuk pelajar, ibu bapa dan juga sistem pemantauan institusi pengajian tinggi akan mempunyai persepsi yang betul bahawa institusi pengajian tinggi telah mencapainya. . standard kualiti yang diperlukan untuk mereka boleh berfungsi sebagai institusi akademik untuk menawarkan program ijazah tertentu.

 

PERSPEKTIF KUALITI DALAM PENYELIDIKAN DAN PERUNDING

Aspek penting lain dalam aktiviti akademik institusi pengajian tinggi adalah pada aktiviti penyelidikan dan perundingan. Setakat aktiviti penyelidikan, ini adalah aktiviti utama yang akan memastikan aktiviti penyelidikan ilmiah dijalankan untuk memastikan kakitangan akademik termasuk penyelidik di institusi pengajian tinggi benar-benar berusaha ke arah meneroka sempadan ilmu dalam kawasan tertentu. penyelidikan dalam disiplin penyelidikan tertentu. Dalam memastikan kualiti dalam penyelidikan, terdapat beberapa aspek yang juga akan mempengaruhi persepsi pihak berkepentingan yang merangkumi proses penyampaian penyelidikan dan proses penyelidikan sepatutnya mengikut prosedur, keperluan dan juga metodologi tertentu. Satu lagi aspek penyelidikan berkualiti adalah pada penghujung hari, ia berkaitan dengan proses penerbitan di mana artikel yang disemak yang diperoleh daripada output mana-mana proses penyelidikan tertentu akan disemak, akan dinilai melalui editorial tertentu. untuk memastikan bahawa hanya sekeping hasil penyelidikan yang berkualiti akan diterbitkan untuk tujuan rujukan umum dan penyelidikan lanjut.

 

PERSEPSI INDUSTRI DAN KOMUNITI TERHADAP PENDIDIKAN TINGGI

Dan satu lagi aspek mengapa ia diperlukan mempengaruhi persepsi industri kerana ini akan menentukan geran atau tajaan yang boleh diperoleh daripada keputusan pelaburan industri. Institusi pengajian tinggi sepatutnya dapat menarik atau meyakinkan industri untuk melabur dalam aktiviti penyelidikan mereka apabila mereka dapat membuktikan bahawa hasil penyelidikan mampu memberikan pulangan yang baik dalam industri untuk mereka melabur dalam aktiviti penyelidikan yang akan dijalankan oleh institusi pengajian tinggi.

Satu lagi aspek hasil penyelidikan yang akan ditentukan oleh kualiti proses ini juga adalah pada kesannya kepada masyarakat. Hasil penyelidikan juga diharapkan dapat memberi manfaat kepada masyarakat sebagaimana hasil penyelidikan yang sepatutnya menjadi standard kepada masyarakat supaya mereka dapat menjalani kehidupan yang lebih baik dari segi pendidikan, dari segi kehidupan sosial dan juga dari segi jangka hayat. daripada aktiviti harian kehidupan mereka.

Dan ini juga akan disokong oleh kerajaan kerana kesejahteraan sosial masyarakat adalah sebahagian daripada tanggungjawab kerajaan. Jadi, dalam hal ini, persepsi terhadap kualiti penyelidikan akan ditentukan oleh prestasi setiap aktiviti akademik penyelidikan institusi pengajian tinggi untuk meyakinkan kerajaan untuk menyediakan geran untuk aktiviti penyelidikan tersebut supaya pada akhirnya, Hasil daripada aktiviti penyelidikan akan memberi manfaat kepada masyarakat, masyarakat dan juga negara kerana ini juga menjadi tanggungjawab kerajaan. Jadi, itulah perspektif kualiti kepada industri, masyarakat dan kerajaan.

 

KUALITI PERKHIDMATAN SOKONGAN BERKAITAN

Satu lagi aspek persepsi kualiti juga dicerminkan pada aktiviti bukan akademik di institusi pengajian tinggi. Salah satu aspek aktiviti bukan akademik institusi pengajian tinggi termasuklah perkhidmatan dan sistem yang disediakan oleh universiti. Aktiviti bukan akademik institusi pengajian tinggi akan merangkumi kesejahteraan pelajar di kampus dalam aktiviti universiti yang merangkumi penginapan aktiviti pelajar, termasuk kemudahan makanan pelajar, pengangkutan pelajar dan juga tambahan. -aktiviti kurikulum pelajar semasa berada di dalam kampus. Jadi, kebajikan pelajar akan merangkumi bantuan kewangan pelajar dan juga persekitaran selamat yang akan dijamin oleh institusi pengajian tinggi apabila pelajar berada di kampus. Setakat tempat tinggal sama ada pelajar akan membayar untuk penginapan atau penginapan akan disediakan secara percuma oleh institusi pengajian tinggi atau penginapan sedia ada yang sepatutnya disediakan oleh institusi pengajian tinggi di sekitar kampus untuk pelajar memilih yang mana adalah penginapan yang paling mudah dan berpatutan untuk mereka tinggal di kampus atau di sekitar kampus semasa mereka belajar di universiti.

 

PENDIDIKAN TINGGI DI LUAR AKADEMIK

Aktiviti luar kurikulum dianggap sebagai satu keperluan untuk aktiviti pelajar kerana ia akan memberikan kemahiran insaniah dan juga kualiti hidup pelajar apabila mereka berada di kampus. Di kebanyakan institusi pengajian tinggi, aktiviti kokurikulum dimasukkan sebagai salah satu keperluan kursus untuk pelajar bergraduat kerana ia akan mempertimbangkan perspektif holistik kualiti pelajar apabila mereka akan menamatkan pengajian untuk institusi tertentu. Aktiviti bukan akademik yang merupakan aktiviti kokurikulum yang sepatutnya diwajibkan oleh pelajar akan memastikan kualiti graduan dinilai bukan sahaja berdasarkan pencapaian akademik mereka tetapi juga graduan akan dinilai pada penggal. kemahiran insaniah mereka yang sepatutnya dicerminkan oleh sikap mereka, kepimpinan mereka, kualiti dan juga kemahiran komunikasi mereka. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab institusi pengajian tinggi untuk menyediakan persekitaran yang selesa supaya pelajar dapat membangunkan semua kualiti yang diperlukan sebagai graduan untuk memastikan mereka mampu bersaing dalam pasaran pekerjaan kerana ini juga merupakan kemahiran insaniah yang diperlukan oleh bakal majikan.

Satu lagi aspek kesejahteraan pelajar adalah dari segi keselamatan dan keselamatan mereka. Aspek keselamatan amat penting untuk kehidupan pelajar di kampus kerana mereka ingin memastikan dalam tempoh mereka berada di dalam kampus, tidak ada aktiviti berbahaya yang akan menjejaskan keselamatan mereka. Dan aspek keselamatan juga akan merangkumi keselamatan maklumat apabila mereka sepatutnya dapat memastikan bahawa semua maklumat peribadi mereka dihadkan dengan baik dan memastikan bahawa mereka dapat menamatkan pengajian dari universiti dengan semua maklumat mereka juga akan dihadkan dijamin oleh institusi pengajian tinggi.

 

SKOP BERSEPADU FUNGSI PENGAJIAN TINGGI

Jadi aspek lain dari aspek persepsi kualiti bukan akademik terhadap institusi pengajian tinggi adalah pada sumber dan infrastruktur. Aspek sumber akan merangkumi sumber manusia. Ini akan menentukan keupayaan institusi pengajian tinggi untuk menawarkan program akademik yang berkualiti berdasarkan kompetensi kakitangan akademik mereka. Oleh itu, terdapat keperluan tertentu untuk memastikan institusi pengajian tinggi menyediakan faedah dan syarat yang betul dan juga persekitaran yang selesa kepada kakitangan akademik mereka untuk memastikan mereka dapat mengembangkan kecekapan mereka dan juga untuk mengekalkan pengetahuan mereka dalam disiplin mereka. dan kepakaran dan juga dapat mengembangkan kerjaya mereka ke peringkat yang lebih tinggi dari semasa ke semasa.

Satu lagi aspek penting dalam kualiti keperluan aktiviti akademik institusi pengajian tinggi adalah dari segi teknologi dan infrastruktur yang pada masa ini adalah berdasarkan utiliti yang disediakan termasuk sistem IT. Ia sentiasa dikategorikan sebagai infrastruktur asas yang akan menjadi keperluan asas mana-mana institusi pengajian tinggi ialah infrastruktur teknologi maklumat yang merangkumi perkakasan iaitu perkakasan komputer dan juga infrastruktur pengkabelan dan juga perisian yang merangkumi program sistem dan aplikasi yang dibangunkan oleh institusi pengajian tinggi. Salah satu infrastruktur asas yang diperlukan untuk menentukan kualiti penyampaian program akademik ialah sistem pengurusan pembelajaran (LMS). Setiap institusi pengajian tinggi sepatutnya membangunkan LMS mereka sendiri untuk memastikan aktiviti akademik tidak terjejas dan juga dengan situasi semasa Revolusi Industri 4.0, keperluan aplikasi akademik di internet dan juga kecerdasan buatan, keperluan teknologi. infrastruktur bukan lagi pilihan. Ini akan menentukan kualiti institusi pengajian tinggi atas keupayaan mereka menyampaikan program akademik dengan jayanya dan berkesan memastikan kualiti kandungan pembelajaran sepatutnya dapat disampaikan dengan yang diharapkan oleh hasil pembelajaran program dan matlamat pendidikan program. daripada institusi.

 

IMEJ INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI

Akhir sekali, faktor lain yang akan mempengaruhi persepsi kualiti institusi pengajian tinggi adalah pada akreditasi dan pengiktirafan mereka. Reputasi institusi pengajian tinggi adalah berdasarkan aspek tertentu termasuk akreditasi institusi pengajian tinggi, aktiviti promosi institusi pengajian tinggi dan juga sumbangan ilmiah institusi pengajian tinggi dalam perspektif pihak berkepentingan. Mengenai penarafan dan penarafan institusi pengajian tinggi, ini juga merupakan salah satu perkara asas yang sepatutnya dicapai oleh institusi pengajian tinggi untuk memastikan institusi tersebut diiktiraf dan diluluskan mengikut piawaian kualiti tertentu di peringkat nasional dan juga antarabangsa.

Akreditasi tersebut akan meyakinkan pihak berkepentingan mereka institusi pengajian tinggi seperti yang diperuntukkan tentang semua keperluan kualiti dan diaudit dan juga dipantau oleh agensi kelayakan tertentu yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan sijil bertauliah. Jadi, dari segi sumbangan ilmiah institusi pengajian tinggi, ini juga sepatutnya ditadbir oleh badan atau agensi tertentu untuk memastikan sumbangan akademik institusi pengajian tinggi termasuk penerbitan dan juga sumbangan dalam persidangan telah mencapai piawaian kualiti kerana ia telah diiktiraf oleh lembaga editorial atau pengulas. Jadi, dari segi kualiti penerbitan institusi pengajian tinggi telah dianggap sebagai kriteria utama untuk menentukan reputasi institusi pengajian tinggi dalam disiplin atau dalam sektor pengajian tinggi itu sendiri.

 

MEMBINA REPUTASI INSTITUSI

Faktor lain yang akan mempengaruhi reputasi kualiti institusi pengajian tinggi ialah aktiviti promosi institusi itu sendiri. Jadi, aktiviti promosi termasuk cara universiti berkomunikasi dan berinteraksi dengan pihak berkepentingan termasuk pelajar, industri, komuniti dan juga kerajaan. Ini entah bagaimana akan menentukan imej institusi pengajian tinggi dan juga untuk mereka mempromosikan reputasi dan pencapaian mereka supaya maklumat yang akan dikongsi kepada khalayak yang diperlukan disahkan sebagai maklumat yang betul untuk mencerminkan reputasi sebenar institusi pendidikan tinggi.

Institusi pengajian tinggi juga sepatutnya dapat mempromosikan aktiviti pengembangan dan aktiviti perkongsian ilmu mereka kepada masyarakat akan memastikan apa jua fungsi mereka tidak hanya tertumpu secara dalaman di dalam kampus tetapi aktiviti mereka juga akan memberi manfaat dan melibatkan masyarakat sekitar. institusi-institusi tersebut. Jadi akhir sekali, persepsi pihak berkepentingan terhadap prestasi kualiti institusi pengajian tinggi adalah amat penting bagi memastikan institusi pengajian tinggi mampu menggambarkan imej institusi yang betul seperti yang diharapkan oleh pihak berkepentingan. Dan persepsi kualiti akan mempengaruhi pertimbangan entiti tersebut untuk memastikan bahawa mereka sentiasa dianggap sebagai institusi penting kepada masyarakat, industri dan negara secara keseluruhan.

 

Tarikh Input: 06/10/2022 | Kemaskini: 07/10/2022 | aidawati

PERKONGSIAN MEDIA

PUSAT JAMINAN KUALITI
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
03-9769 1508
03-9769 1489
SXEZXAI~